L 30 Normeringslov for finansåret 1960-61.

Af: Finansminister Viggo Kampmann (S)
Samling: 1959-60
Status: Stadfæstet
Lov nr. 2 af 31-03-1960
Ved indkaldelse af bidrag til normeringslovforslaget for finansåret 1960-61 tilskrev finansministeriet de forskellige administrationsgrene således:

„Under hensyn til den pr. 1. april 1958 gennemførte revision af tjenestemændenes normerings- og lønningsforhold må der ved lovforslagets udarbejdelse, for så vidt angår forslag om ændret normering og klassificering af tjenestemandsstillinger, følges nedenstående hovedsynspunkter:

1) Da spørgsmålet om ansættelsesvilkårene for det i staten fremtidigt ansatte personale for tiden er under overvejelse, bør forslag om udvidelse af antallet af bestående tjenestemandsstillinger kun fremsættes, såfremt aldeles afgørende grunde kan fremføres, herunder at aspiranttiden for personer, der er ansat på prøve før den nye tjenestemandslovs ikrafttræden, vil udløbe i finansåret 1960-61, uden at det kan påregnes, at der til dette tidspunkt og med de nuværende normeringer vil være mulighed for fast ansættelse af de pågældende.

2) Forslag om bestående tjenestemandsstillingers oprykning til højere lønningsklasse kan normalt ikke forventes optaget på lovforslaget. Undtagelse herfra må dog gøres i tilfælde, hvor der efter folketingets behandling af forslagene til lønningslovene af 7. juni 1958 måtte være sket sådanne ændringer af pågældende stillings arbejdsområde og karakter, at en ændring også af dens lønmæssige placering må anses for velmotiveret.

Der henvises i øvrigt til pkt. 4) nedenfor.

3) Forslag om oprettelse af stillinger, der fortrinsvis eller udelukkende har til formål at forbedre avancementsforholdene for en tjenestemandsgruppe, kan ikke optages.

4) I overensstemmelse med de af lønningskommissionen foreslåede retningslinjer for aflønning af tjenestemandsansat kontorpersonale (jfr. kommissionens 2. betænkning, side 90, sp. 1) må der til kontorassistenter i 2. lønningsklasse, som har gennemgået en egentlig lærlingeuddannelse i kontorfaget, normeres stillinger i 9. lønningsklasse, idet det herved forudsættes, at der på finansloven for 1960-61 sker nedlæggelse af et tilsvarende antal tjenestemandsstillinger i 2. lønningsklasse. Såfremt der i øvrigt fremsættes forslag om oprykning af tjenestemandsansat kontorpersonale fra 2. til 9. lønningsklasse, udbedes oplysning om de pågældendes alder, anciennitet, uddannelse i kontorfaget og det arbejdsområde, de varetager i styrelsen."

De på lovforslaget optagne bestemmelser var i overensstemmelse med de nævnte retningslinjer. Hvad specielt angår punkt 4) foran, bemærkes, at der under de forskellige ministerier og styrelser foresloges oprettet i alt ca. 750 assistentstillinger og kontorassistentstillinger af 1. grad i 9. lønningsklasse mod nedlæggelse af et tilsvarende antal af de på finansloven bevilgede kontorassistentstillinger i 2. lønningsklasse. Af de nye stillinger i 9. lønningsklasse var et betydeligt antal beregnet på kontorassistenter med egentlig lærlingeuddannelse i kontorfaget. Det resterende antal stillinger foresloges normeret med henblik på forfremmelse af kontorassistenter, hvis alder, anciennitet og arbejdsområde gjorde oprykning til 9. lønningsklasse rimelig.

De forslag, som af de enkelte ministerier og styrelser i henhold til foranstående indkaldelsesskrivelse indsendtes til optagelse på normeringslovforslaget, blev som sædvanlig af finansministeriet forelagt lønningsrådet til udtalelse. De i det endelige forslag optagne bidrag var alle tiltrådt af rådet.

Lovforslaget vedtoges i folketinget med enkelte tilføjelser, som finansministeren stillede ændringsforslag om under sagens behandling i lønningsudvalget, og som der gøres nærmere rede for i bilag til udvalgets betænkning.

I betænkningen indstilledes lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. I konsekvens af venstres og det konservative folkepartis standpunkt til forslaget til lov om Danmarks erhvervsfond tog disse partiers repræsentanter i udvalget dog forbehold med hensyn til 3 ændringsforslag vedrørende oprettelse af en tjenestemandsstilling som direktør for erhvervsfondsekretariatet og en kontorchefstilling i handelsministeriet.

I den ændrede affattelse vedtoges lovforslaget enstemmigt.