Forslaget til den heromhandlede lov gik — ligesom tilsvarende tidligere fremsatte lovforslag (årbog 1952-53, side 495) — ud på, at frugtplantager med et beplantet areal af mindst 2 000 m2 skulle være fritaget for ejendomsskyld til staten og den fælleskommunale udligningsfond og for kommunal (herunder amtskommunal) ejendomsskyld af det beløb, hvormed beplantningen havde forøget ejendommens vurderingssum til ejendomsskyld.
Videre bestemtes det i lovforslaget, at ansættelsen af det fritagne beløb skulle foretages af vurderingsrådet i forbindelse med ejendommens vurdering til ejendomsskyld og grundskyld, når ejeren fremsatte begæring herom ledsaget af de fornødne oplysninger, og at omvurdering efter ejers begæring af ejendomme, der var berettigede til fritagelsen, skulle foretages ved årsomvurderingen pr. 1. oktober 1954 på statskassens bekostning.
Lovforslaget henvistes efter 1. behandling til et udvalg, hvis arbejde med sagen resulterede i, at udvalget tiltrådte et af finansministeren stillet ændringsforslag, hvorefter lovforslagets tekst skulle affattes således:
§ 1. Når ejendomme, hvortil der hører frugtplantage på 2 000 m2 eller derover, vurderes til ejendomsskyld og grundskyld, skal vurderingsrådet, såfremt ejeren fremsætter begæring herom og meddeler de hertil fornødne oplysninger, særskilt ansætte, hvor stor en del af ejendommens vurderingssum til ejendomsskyld der falder på beplantningen med frugttræer.
Reglen i stk. 1 kommer første gang til anvendelse ved årsomvurderingen pr. 1. oktober 1954.
Ejere af de nævnte ejendomme kan begære ejendommen omvurderet ved denne årsomvurdering på det offentliges bekostning.
Den særskilte ansættelse kan ændres efter klage og revision efter samme regler som vurdering til ejendomsskyld og grundskyld.
§ 2. Hvor særskilt ansættelse i overensstemmelse med § 1 er foretaget, fritages ejendommen fra og med den herefter førstkommende april termin for at svare ejendomsskyld til staten og amtskommunen af den del af den afgiftspligtige forskelsværdi, der forholdsmæssigt falder på beplantningen.
Vedkommende kommunalbestyrelse er bemyndiget til at tilstå ejendommen tilsvarende fritagelse for ejendomsskyld til kommunen.
§ 3. De til gennemførelse af denne lov fornødne nærmere regler fastsættes af finansministeren.
§ 4. Denne lov, der ikke gælder for Færøerne og Grønland, træder i kraft straks.
Ved sagens 2. behandling oplyste Skytte (RV) som ordfører for udvalget, at de skattemæssige følger af lovforslagets gennemførelse rent skønsmæssigt var beregnet til, at fritagelsen for at svare ejendomsskyld til staten betyder en skattelettelse for frugtavlerne på ca. 270 000 kr., mens skattefritagelsen overfor amtsskatten betyder en skattelettelse på ca. 600 000 kr.; det sidste tal er dog nok sat i underkanten. Hvis alle kommuner vedtager at fritage frugtplantager for at svare ejendomsskyld til kommunerne, vil lettelserne her andrage ca. 1 mill. kr.
I den ændrede affattelse vedtoges lovforslaget enstemmigt med tilslutning fra alle sider.