L 106 Forslag til lov om markedsføring af sundhedsydelser.

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V)
Samling: 2002-03
Status: Stadfæstet
Efter 1. beh henvist til Sundhedsudvalget (SUU).

Efter 2. beh direkte overgang til 3. beh.

Med loven indføres markedsføringslovens principper for markedsføring af sundhedsydelser, således at den hidtidige norm for reklamering for sundhedsydelser om saglig, nøgtern og fyldestgørende information erstattes af princippet om, at der ikke må anvendes urigtige, vildledende eller urimelig mangelfulde angivelser.

Det fremgik af lovforslagets bemærkninger, at formålet med lovforslaget var at styrke patienternes frie valg i forbindelse med valg af sundhedsydelser samt at skabe øget konkurrence mellem udbydere i sundhedssektoren.

Lovforslaget vedtaget med 64 stemmer (V, DF og KF) mod 46 (S, SF, RV og EL); 2 (KRF) stemte hverken for eller imod.
Partiernes ordførere
Hans Andersen (V), Sophie Hæstorp Andersen (S), Anita Knakkergaard (DF), Knud Erik Kirkegaard (KF), Lene Garsdal (SF), Marianne Jelved (RV), Line Barfod (EL) og Tove Videbæk (KrF)