F 23 Hvorledes ser Storebæltsforbindelsens økonomi ud på nuværende tidspunkt sammenlignet med, da et flertal i Folketinget vedtog byggeriet, når hensyn tages til tilbagebetalingen af bro- og bildelen, formodede trafikspring, forsinkelser og fordyrelser af projektet samt manglende DSB-indtægter forårsaget af færgefartens ophør og de private Kattegatruters kontrahering af nye hurtigfærger til passagerer og biler?

Af: Margrete Auken (SF) , Aage Frandsen (SF) , Steen Gade (SF) og Tommy Dinesen (SF)
Til: Trafikminister Jan Trøjborg (S)
Samling: 1994-95
Status: Foretaget
Under forhandlingerne fremsattes følgende:

Forslag om motiveret dagsorden:

D 32. Af Tommy Dinesen (SF).

Fremsat ............... FF 2899
Forkastet ............... FF 2916

Fuld tekst:

D 32. Af Tommy Dinesen (SF):

»Idet Folketinget tager regeringens redegørelse til efterretning, konstateres det, at togtunnelen under Storebælt på grund af uforudsete uheld i byggeriet ikke kan leve op til lovens forudsætninger om brugerfinansiering samt forspring for den kollektive trafik. Derfor opfordres regeringen til inden ibrugtagningen af togtunnelen at fremsætte et lovforslag om,

- at der sker en sammenkobling af den samlede økonomi af hele byggeriet (tog- og vejdelen) af de faste forbindelser,

- at tilbagebetalingstiden fastholdes i en periode på 30 år, og

- at et eventuelt overskud skal bruges til investeringer i den kollektive trafik.

Tinget går herefter over til næste sag på dagsordenen.«

Afstemning:

D 32 forkastet, idet 14 (SF og EL) stemte for; 94 (S, V, KF, FP, RV og CD) imod.
Partiernes ordførere
Poul Andersen (S), Svend Heiselberg (V), Kaj Ikast (KF), Tommy Dinesen (SF), Ole Donner (FP), Vibeke Peschardt (RV), Arne Melchior (CD) og Jette Gottlieb (EL)