L 36 Forslag til lov om ændring af lov om den lokale og regionale kollektive personbefordring uden for hovedstadsområdet.

Af: Trafikminister Kaj Ikast (KF)
Samling: 1991-92
Status: Stadfæstet
Beh sammen med L 37.

Efter 1. beh henvist til Trafikudvalget (TRU).

Efter 2. beh direkte overgang til 3. beh.

Ifølge loven skal alle amtskommunale trafikselskaber samt Århus og Fyns amter, hvor der ikke er oprettet amtskommunale trafikselskaber, senest den 1. oktober 1992 etablere individuel handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede ud over transport til behandling, terapi og lignende.

Efter loven skal trafikselskaberne/amterne udarbejde en plan for den individuelle handicapkørsel i samarbejde med handicaporganisationerne. Uoverensstemmelse om planlægningen kan ifølge loven indbringes for trafikministeren til afgørelse.

Lovforslaget, der blev fremsat som følge af vedtagelsen af forslag til folketingsbeslutning den 7. maj 1991, hvorefter Folketinget pålagde regeringen at etablere kørselsordninger for svært bevægelseshæmmede uden for HT-området (jf. Årbog og Registre 1990-91, side 365).

I Trafikudvalgets betænkning over lovforslaget blev der afgivet flere udtalelser vedrørende kørselsordningens økonomiske forhold.

Loven fik sin endelige udformning ved vedtagelse af et ændringsforslag om lovens ikrafttræden, som blev stillet af trafikministeren i betænkningen over lovforslaget.

Lovforslaget vedtaget med 110 stemmer (S, KF, V, SF, CD, RV og KRF) mod 7 (FP).
Partiernes ordførere
Tove Lindbo Larsen (S), Erik Larsen (V), Agnete Laustsen (KF), Tommy Dinesen (SF), Ole Donner (FP), Arne Melchior (CD), Ole Vig Jensen (RV) og Jørgen Kvist (KrF)