Beh sammen med L 282, L 283, L 284, L 285, L 286, L 287, L 291, L 295, L 296, L 298 og L 300.
Efter 1. beh henvist til Socialudvalget (SOU).
Efter 2. beh henvist til fornyet beh i Socialudvalget (SOU).
Med loven udvides den eksisterende ungdomsydelsesordning med virkning fra 1. juli 1992 til også at omfatte de 21-24-årige kontanthjælpsmodtagere. Det betyder, at hvor kommunerne i dag ikke har nogen pligt til at aktivere kontanthjælpsmodtagere over 20 år, skal de fremover også give de 21-24-årige et tilbud om beskæftigelse eller uddannelse. Ungdomsydelsen kommer hermed til at omfatte alle kontanthjælpsmodtagere under 25 år.
Hvis den unge under 25 år efter udløbet af det første tilbud med ungdomsydelse ikke er kommet i ordinær beskæftigelse eller uddannelse, har kommunen pligt til at give den unge et nyt tilbud, men først efter en periode med 3 måneders kontanthjælp.
Beskæftigelsen i ungdomsydelsen har et omfang på 20 timer om ugen i gennemsnit. Beskæftigelsen kan enten være i privat en virksomhed med løntilskud eller i et beskæftigelsesprojekt. Et Tilbud om beskæftigelse i en privat virksomhed med løntilskud aflønnes til overenskomstmæssig løn. Ved ansættelse i et beskæftigelsesprojekt ydes der projektløn efter aftalen herom i henhold til reglerne i lov om kommunal beskæftigelsesindsats. Til unge i alderen 21-24 år, der som ungdomsydelsestilbud er ansat i et beskæftigelsesprojekt, kan der ydes et udligningstillæg ud over lønnen. Udligningstillægget skal sikre, at ungdomsydelsen for unge 21-24 årige ikke bliver mindre end kontanthjælpen.
Efter loven kan den unge endvidere som alternativ aktivitet deltage i en ungdomspraktikordning hvor den unge i en periode på 5 måneder knyttes til en uddannet/erfaren medarbejder med henblik på oplæring/uddannelse.
Lovforslaget fremsattes som et led i regeringens aktiveringspakke (L 281 - L 300). Det var en udmøntning af aftalen om aktivering indgået den 8. maj 1992 mellem KF, V, RV, CD, KRF, S og SF (L 282, L 283, L 284, L 285, L 286, L 287, L 290, L 295, L 296, L 298 og L 300; ifølge forligsteksten var SF dog ikke forpligtet til at støtte L 282).
Lovforslaget skulle ses i sammenhæng med lovforslaget om ændring af bistandsloven (L 292), hvorefter indholdet af ungdomsydelsesordningen blev omlagt med virkning fra 1. april 1993.
Lovforslaget vedtaget med 133 stemmer (S, KF, V, SF, FP, CD, RV og KRF); 2 (S) stemte hverken for eller imod.