Efter 1. beh henvist til Christianiaudvalget.
Efter 2. beh henvist til fornyet beh i Christianiaudvalget.
Af lovforslaget fremgik, at Christiania afvikles over en periode på godt 3 1/2 år.
Ved lovforslagets vedtagelse skulle der etableres et stop for tilflytning til området og for etablering af erhverv i området.
Endvidere skulle miljøministeren efter lovforslaget inden l. juli 1990 udarbejde planer for områdets fremtidige anvendelse. Området skulle hovedsagelig gøres til rekreativt område for Københavns befolkning, men der ville også kunne blive tale om at etablere institutioner, der naturligt kunne indpasses i området.
De nuværende beboere på Christiania skulle i perioden fra 1. juli 1990 til 1. november 1992 blive tilbudt en erstatningsbolig i det storkøbenhavnske område.
Efter 1. januar 1993 skulle enhver adgang til og ophold på området være forbudt, indtil det var retableret.
Af lovforslaget fremgik endvidere, at området ved forsvarsministerens foranstaltning vil blive etableret, så man kan udnytte de rekreative værdier, som området indeholder.
For at muliggøre en hurtig administrativ behandling, således at planlægning af områdets anvendelse og retablering af området fremmes mest muligt, samt at mulighederne for genbesættelse mindskes, var der i lovforslaget bestemmelser om fravigelse af gældende planlovgivning og byggelovgivning.
Lovforslaget er i princippet i overensstemmelse med det af regeringen i folketingsåret 1987-88, 1. samling, fremsatte lovforslag om afvikling af Christiania, se Årbog og Registre 1987-88, side 183.
Det foreliggende lovforslag adskilte sig dog fra det tidligere på følgende punkter:
1. Fristen for Københavns Kommune til at igangsætte afviklingen forlænges med 5 måneder.
2. Den periode, Københavns Kommune har til at tilbyde erstatningsboliger, forlænges med 1 år.
3. Miljøministeren skal - efter forhandlinger med forsvarsministeren - vurdere, hvilke fredede eller bevaringsværdige bygninger der skal rives ned.
4. Ved udarbejdelse af planer for områdets fremtidige anvendelse bør beboerne inddrages.
5. Der skal fortsat være en vis mulighed for at bevare lovlige virksomheder på området.
6. Bevaring af alternativt privat/socialt hjælpearbejde skal ske på et positivt medmenneskeligt grundlag.
Lovforslaget forkastet, idet 22 (FP, CD og KRF) stemte for, 110 (S, KF, SF, V, RV og Steenholdt (Grønl.)) imod.