Efter 1. behandling henvist til kulturudvalget.
Efter 2. behandling direkte overgang til 3. behandling.
Loven indebærer, at Radiorådet nedlægges og erstattes af en mindre bestyrelse.
Der etableres en klar kompetencefordeling mellem bestyrelsen, der har det overordnede ansvar for virksomheden, og driftsledelsen, der har det daglige programansvar og den daglige administrative og økonomiske ledelse.
Ved loven etableres en ændret klageordning, hvorefter bestyrelsen ikke behandler klager over bestemte programmer.
Ved loven etableres som et rådgivende organ tillige et programråd med repræsentation for en række organisationer m.v., herunder lytter- og seerorganisationer.
Kulturministeriets beføjelser i forhold til institutionen omfatter godkendelse af budgetramme, regnskab samt, med finansudvalgets tilslutning, licensafgifternes størrelse.
Kompetencen vedrørende personaleforhold henlægges til institutionen, og bestyrelsen udpeger generaldirektøren og andre medlemmer af direktionen, medens øvrige ansættelser henhører under generaldirektøren.
Danmarks Radios karakter af offentlig institution opretholdes. Dette indebærer, at institutionens opgave fortsat skal være at virke som en samfundsforpligtet virksomhed.
Loven træder i kraft 1. oktober 1987. Bestemmelsen om beskikkelse af bestyrelsen træder dog i kraft dagen efter bekendtgørelsen.
Ifølge den skriftlige fremsættelse til lovforslaget tilsigtede det at skabe grundlag for en ændring af Danmarks Radios styrelse m.v., således at institutionen fik bedre muligheder for at tilpasse sig den nye konkurrencesituation.
Om baggrunden for fremsættelsen af lovforslaget henvistes der til de overvejelser vedrørende Danmarks Radio, som er indeholdt i Mediekommissionens betænkning om dansk mediepolitik (Betænkning nr. 1029, 1985).
Loven fik sin endelige udformning ved vedtagelsen af de af ministeren for kulturelle anliggender i betænkningen stillede ændringsforslag.
Lovforslaget vedtaget med 125 stemmer (S, KF, V, SF, RV, CD, KRF og VS) mod 4 (FP).