Efter 1. behandling henvist til energipolitisk udvalg.
Lovforslaget indeholdt bestemmelser om oprettelse af et af generalforsamlingen valgt repræsentantskab i D.O.N.G. A/S.
Repræsentantskabet skulle bestå af 15-19 medlemmer, hvoraf 7-9 medlemmer udpeges af de i folketingets finansudvalg repræsenterede partier. Af de øvrige 8-10 medlemmer skal 3 repræsentere forskellige aftagerinteresser inden for selskabets aktivitetsområde, 3 repræsentere sagkundskab på energiområdet og 2 skal repræsentere henholdsvis samfundsøkonomisk og privatøkonomisk sagkunskab. Formanden for repræsentantskabet vælges af generalforsamlingen, næstformanden af repræsentantskabet.
Bestyrelsen i D.O.N.G. A/S skulle i henhold til lovforslaget bestå af 3 medlemmer valgt af repræsentantskabet, 3 medlemmer valgt af generalforsamlingen samt det lovpligtige antal medarbejderrepræsentanter.
Repræsentantskabets opgave skulle være at føre tilsyn med bestyrelsens og direktionens forvaltning af selskabets anliggender og i almindelighed følge selskabets og dets datterselskabers virksomhed og udvikling, herunder påse, at selskabet drives i overensstemmelse med de for selskabet og dets datterselskaber gældende vedtægter.
Endvidere indeholdt lovforslaget bestemmelse om, at D.O.N.G. A/S en gang årligt til brug for folketinget skulle udarbejde en redegørelse for selskabets og dets datterselskabers virksomhed i det forløbne år og for planlagte aktiviteter. Redegørelsen skulle forelægges repræsentantskabet til udtalelse og fremsendes af energiministeren til folketinget sammen med udtalelsen.
Endelig foresloges det i lovforslaget, at beslutninger om oprettelse af nye datterselskaber, ændring af aktiekapitalen eller andre væsentlige ændringer i selskabet eller dets datterselskaber skulle forelægges af energiministeren for folketingets finansudvalg, efter at de pågældende beslutninger først havde været forelagt repræsentantskabet.
Om baggrunden for lovforslaget er bl.a. anført følgende i den skriftlige fremsættelsestale:
»Forslagsstillerne har længe krævet, at D.O.N.G. A/S blev reguleret gennem direkte lovgivning for virksomheden og ikke blot stykkevis og delt blev opbygget via aktstykker til finansudvalget og indirekte via anden lovgivning, jfr. således de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Debatten i efteråret 1982 om en udvidelse af selskabets eller et af datterselskabernes aktiviteter til henholdsvis raffinaderivirksomhed og distribution har ikke gjort dette behov mindre.
Forslagsstillerne er bekendt med, at energiministeren har nedsat et udvalg til behandling af hele problemstillingen vedrørende D.O.N.G. A/S, dets aktiviteter og forhold til lovgivningen. Forslagsstillerne har alligevel valgt at fremsætte deres forslag for at sikre, at der snarest muligt finder en bred politisk debat sted om D.O.N.G. A/S' organisation og fremtidige virksomhed.
Lovforslaget indebærer, at D.O.N.G. A/S også i fremtiden bevares som et aktieselskab. Det er forslagsstillernes opfattelse, at dette er den mest hensigtsmæssige organisationsform, når henses til selskabets aktiviteter. Men forslagstillerne finder på den anden side ikke, at den nuværende struktur, hvor energiministeren sidder som eneaktionær med alle beføjelser og på lukkede generalforsamlinger kan træffe store og vidtrækkende beslutninger, er tilfredsstillende.
Der findes flere måder at løse dette problem på, men forslagsstillerne har valgt at supplere generalforsamlingen med et repræsentantskab, således som der åbnes mulighed for i aktieselskabsloven.«
Energipolitisk udvalg afgav ikke betænkning over lovforslaget, men dets hovedindhold med visse modifikationer blev indarbejdet i det af energiministeren fremsatte lovforslag om Dansk Olie & Naturgas A/S m.v. ved vedtagelse af en række ændringsforslag ved 2. behandling; der henvises i øvrigt til omtalen under A.I. nr. 16.