Efter 1. behandling henvist til det energipolitiske udvalg.
Loven fastsætter, at aktieselskabsloven med de nedenfor angivne afvigelser gælder for D.O.N.G. A/S med tilhørende datterselskaber, og at loven ved energiministerens bestemmelse skal kunne gælde for andre aktie- og anpartsselskaber, der driver virksomhed inden for energiområdet, når staten eller et af loven omfattet selskab har den i aktieselskabslovens § 2 nævnte forbindelse med selskabet.
Endvidere bestemmes følgende:
Selskaberne driver på forretningsmæssigt grundlag virksomhed inden for energiområdet i overensstemmmelse med de formål, der er angivet i vedtægterne.
Ændringer af selskabernes vedtægtsmæssige formål skal godkendes af energiministeren med tilslutning fra et af folketinget nedsat udvalg.
Der oprettes et repræsentantskab for Dansk Olie & Naturgas A/S med tilhørende datterselskaber samt i andre af loven omfattede aktieselskaber bortset fra datterselskaber. Hvert af de i folketingets finansudvalg repræsenterede partier indstiller et medlem, der udnævnes af energiministeren. De øvrige medlemmer, der skal udgøre et flertal af repræsentantskabets medlemmer, vælges af generalforsamlingen. 6 medlemmer skal repræsentere erhvervs- samt aftager- og brugerinteresser inden for selskabets virkeområde, 2 særlig sagkundskab på energiområdet og 2 henholdsvis juridisk og økonomisk sagkundskab.
Udnævnelse henholdsvis valg af medlemmer til repræsentantskabet gælder 3 år fra en 1. juli. Formanden for repræsentantskabet vælges af generalforsamlingen, næstformanden af repræsentantskabet.
Repræsentantskabet, der skal føre tilsyn med bestyrelsens og direktionens forvaltning af selskabets anliggender, afholder møde mindst én gang hvert halve år, hvor bestyrelsen afgiver en redegørelse for selskabets og dets datterselskabers virksomhed og planerne for den kommende virksomhed og dennes finansiering.
Repræsentantskabets medlemmer har adgang til at deltage i generalforsamlingen. Dagsorden for generalforsamlinger, herunder forslag til ændringer af vedtægter og til valg af bestyrelsesmedlemmer, tilsendes repræsentantskabet før afholdelsen af den pågældende generalforsamling.
Forslag til ændringer af vedtægter og til valg af bestyrelsesmedlemmer i datterselskaber tilsendes repræsentantskabet før afholdelsen af generalforsamling i det pågældende datterselskab.
Energiministeren fremsender til orientering for et af folketinget nedsat udvalg selskabernes godkendte årsregnskaber, årsberetninger, koncernregnskaber samt regnskaber, som selskaberne skal afgive i henhold til eneretsbevillinger.
Dansk Olie & Naturgas A/S udarbejder en gang årligt til brug for folketinget en redegørelse for selskabets og for dets datterselskabers virksomhed i det forløbne år og for planlagte aktiviteter såvel i det kommende år som på længere sigt samt planerne for finansieringen heraf. Redegørelsen forelægges repræsentantskabet til udtalelse. Energiministeren fremsender redegørelsen og repræsentantskabets udtalelse til folketinget.
I tilknytning til den i stk. 2 omhandlede redegørelse afgiver energiministeren en redegørelse til folketinget.
Selskabernes vedtægter og ændringer heraf skal godkendes af energiministeren.
Endelig indeholder loven en bestemmelse om ændring af lov nr. 291 af 10. juni 1981 om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af olie og kondensat, hvorefter energiministeren for et år ad gangen med tilslutning fra folketingets finansudvalg kan indgå aftale med Dansk Olie & Naturgas A/S om betaling af en afgift for den af loven omfattede virksomhed.
Ved lovforslagets 2. behandling blev der vedtaget en række ændringsforslag stillet af energiministeren, som betød en væsentlig forandring af det oprindeligt fremsatte lovforslag. Ændringsforslagene medførte, at det af det radikale venstre fremsatte lovforslag om D.O.N.G. A/S (jfr- All. nr. 28) i realiteten blev indarbejdet i ministerens lovforslag, som ikke havde indeholdt bestemmelser om oprettelse af et repræsentantskab, men i stedet en lang række bestemmelser om ministerens kontrol med selskabet og hans rapportering til et af folketinget nedsat udvalg.
Herom er bl.a. fremført følgende i den skriftlige fremsættelsestale:
»Udenlandske erfaringer bl.a. inden for olieområdet viser, at det kan være vanskeligt at sikre en tilfredsstillende samfundsmæssig styring af offentligt ejede selskaber. Udgangspunktet må være, at det er regeringen og folketinget, som fastlægger de overordnede rammer for virksomheden. Regeringen har derfor ikke fundet det hensigtmæssigt at foreslå en ordning, hvorefter tilsynet med virksomheden varetages af særlige organer, f. eks. et repræsentantskab, eller som svækker de beføjelser, som tilkommer den ansvarlige minister over for selskabet med henblik på at formidle den af folketinget fastlagte politik på området. Det er jo trods alt staten, der med indskud af kapital eller garantier finansierer en væsentlig del af virksomheden. Om virksomheden giver overskud eller underskud, får virkning for staten som aktionær, ligesom staten modtager det udbytte, der måtte blive udbetalt.
En opsplitning af de politiske og administrative opgaver og det hermed forbundne ansvar på en række forskellige instanser vil let kunne føre til skabelsen af et styringsmæssigt tomrum omkring selskaberne. Derfor har man som nævnt heller ikke ønsket at benytte selskabslovgivningens mulighed for oprettelse af et repræsentantskab, hvis begrundelse traditionelt er en anden, nemlig hensynet til at sikre kontakten med en bredere og mere anonym aktionærkreds.
Hensynet til fastlæggelsen af det offentliges rolle i forbindelse med den forestående parlamentariske behandling af 1. udbudsrunde vedrørende efterforskning og indvinding af olie og naturgas nødvendiggør gennemførelsen på indeværende tidspunkt af den ordning, der følger af lovforslaget.«
Ved 3. behandling blev lovforslaget vedtaget med 155 stemmer mod 12 (FP).