Efter 1. behandling henvist til arbejdsmarkedsudvalget.
Efter 2. behandling henvist til fornyet udvalgsbehandling.
Loven indebærer, at Arbejdsmarkedets Tillægspension fra den 1. januar 1983 overtager opkrævningen af bidrag til invalidepension og arbejdsløshedsforsikringen. Efter loven skal Arbejdsmarkedets Tillægspension endvidere fra den 1. januar 1983 foretage en samlet kvartalsvis opkrævning af bidragene til Arbejdsmarkedets Tillægspension, Lønmodtagernes Garantifond, Arbejdsgivernes Elevrefusion, invalidepension og arbejdsløshedsforsikringen.
Om baggrunden for lovforslaget oplyste arbejdsministeren bl.a. følgende i den skriftlige fremsættelse:
»Folketinget vedtog i 1980, at arbejdsgiverbidragene til invalidepension og arbejdsløshedsforsikringen - der hidtil var blevet opkrævet af forsikringsselskaberne sammen med bidrag til arbejdsskadeforsikringen - fra den 1. januar 1981 skulle opkræves af statsskattedirektoratet i forbindelse med opkrævningen af indeholdt kildeskat.
Omlægningen, der skyldtes, at det med den hidtidige ordning ikke var muligt at kontrollere indbetalingerne, blev efterfølgende mødt med en del kritik og førte til en henvendelse fra en række erhvervsorganisationer om at få gennemført en forenklet opkrævning af ikke alene disse to bidrag, men tillige af andre arbejdsgiverbidrag.
Det må erkendes, at der med omlægningen er sket en belastning af især de små og mellemstore virksomheder. Forslaget imødekommer derfor den fremsatte kritik, således at erhvervslivet belastes mindst muligt med administration af de forskellige bidragsordninger.«
»Da der i dag gælder forskellige opkrævningsregler, herunder indbetalingsterminer, for disse 5 ordninger, vil forslaget medføre en mærkbar administrativ lettelse.
Forslaget indeholder alene sådanne ændringer i de 5 »bidragslove«, som er fundet nødvendige for en hensigtsmæssig administration af fællesopkrævningen. Idet jeg herom henviser til bemærkningerne til de enkelte ændringer, skal jeg henlede opmærksomheden på, at det ved affattelsen af forslagets § 3 om lov om arbejdsformidling og arbejdsløshedsforsikring m.v. er forudsat, at det fremsatte lovforslag (L 52) vedrørende forhøjelse af medlems- og arbejdsgiverbidrag bliver vedtaget.
Som det fremgår af de almindelige bemærkninger, skønner ATP, at statens andel af omkostningerne ved nyordningen vil andrage 2-3 mill. kr. af etableringsudgifterne og ca. 11 mill. kr. af de årlige driftsudgifter, når ordningen er fuldt etableret.«
Ved 3. behandling blev lovforslaget vedtaget med 134 stemmer mod 4 (VS).