B 83 Forslag til folketingsbeslutning om fjernelse af skattecirkusmulighederne i selskabsskattelovens paragraf 4 m. v. (Forskudt regnskabsår m. v.)

Samling: 1977-78
Status: Bortfaldet
Efter 1. behandling henvist til skatte- og afgiftsudvalget.

Forslaget havde følgende ordlyd:

»Folketinget opfordrer regeringen til snarest muligt at fremsætte lovforslag med henblik på at fjerne de specielle spekulationsmuligheder, som knytter sig til en kombineret anvendelse af bestemmelserne i selskabsskattelovens § 4 og aktieselskabslovens § 97 om forskudt regnskabsår, mulighed for forlængelse af første regnskabsår op til 18 måneder samt skatteansættelse første gang svarende til førstkommende 1. april efter udløbet af første regnskabsår.«

Om baggrunden for forslaget anføres bl. a. følgende i de bemærkninger, der ledsagede forslaget:

»VS har tidligere - og senest ved spørgsmål nr. 97, stillet den 10. november 1975 til skatteministeren - gjort opmærksom på de spekulationsmuligheder, som ligger i en kombineret anvendelse af de nævnte bestemmelser, og som faktisk er blevet brugt til skatteunddragelse.

Systemet består i, at selskabet stiftes kort efter den 1. oktober, f. eks. den 5. oktober 1978.

Selskabet kan efter bestemmelsen om forskudt regnskabsår vælge at lade sit regnskabsår løbe fra 4. april til næstfølgende 3. april.

Derefter kan det benytte bestemmelsen om, at første regnskabsår må omfatte højst 18 måneder, til at lade første regnskabsår løbe frem til 3. april 1980.

Herved opnås, at første skatteansættelse, som skal ske ved førstkommende 1. april efter udløbet af første regnskabsår, først sker pr. 1. april 1981, dvs. at skatten skal være betalt inden 20. november 1981, men evt. udpantning finder først sted efter den 1. januar 1982.

Der opnås med andre ord mere end tre års udsættelse med skattebetaling for fortjenester, der er opnået i selskabets første måneder.

Dette kan specielt være af interesse for folk, der benytter selskaberne til engangsforretninger, f. eks. udlændinge, der på denne måde kan operere fuldstændig lovligt og uden at blive forstyrret af skattemyndighederne, og som er over alle bjerge, når disse myndigheder med tre års forsinkelse præsenterer deres krav.

Men de kan naturligvis også anvendes til et »skattecirkus«, hvor en kæde af sådanne selskaber med forskudte regnskabsår kan bemyttes til i det uendelige at skubbe enhver fortjeneste et godt stykke længere frem end skattevæsenets rækkevidde.«

Forslaget blev fremsat (mundtligt) og behandlet sammen med forslag til folketingsbeslutning om begrænsning af mulighederne for skatteunddragelse gennem transaktioner med aktieselskaber, forslag til folketingsbeslutning om fjernelse af mulighederne for skattecirkus baseret på forskydning mellem renteindtægter og renteudgifter og forslag til folketingsbeslutning om indgreb mod skatte- og afgiftsunddragelse gennem oprettelse af private fonds (»Den døde hånd«), se B. II. nr. 63, 64 og 66.

Skatte- og afgiftsudvalget afgav ikke betænkning over forslaget inden folketingsårets udløb.
Partiernes ordførere
Mogens Camre (S), Mogens Glistrup (FP), Anders Andersen (V), Niels Bollmann (CD), Hagen Hagensen (KF), Ole Olsen (SF), Ib Christensen (DR), Kaj Hansen (DKP), Arne Bjerregaard (KrF), Bernhard Baunsgaard (RV), Preben Wilhjelm (VS) og Mikael Lennart Waldorff (VS)