Ved lovforslaget foresloges, at der i tiden fra den 3. december 1974 til udgangen af januar 1975 skulle gælde, at der ved salg her i landet fra producent af flæsk, okse- og kalvekød, fjerkrækød samt mælk og mejeriprodukter ikke måtte tages højere priser end de den 3. december 1974 gældende. Overholdelsen heraf skulle kontrolleres af monopoltilsynet.
Landbrugsministeren forklarede ved fremsættelsen det forhold, at ordningen ikke straks var foreslået at skulle gælde for hele 1975. Han udtalte herom følgende:
„Ved forhandling med landbrugets hovedorganisationer har jeg opnået tilslutning til, at der som led i helhedsløsningen gennemføres en ordning, der fastholder landbrugets priser på hjemmemarkedet for flæsk, okse- og kalvekød, fjerkrækød samt mælk og mejeriprodukter i 1975. Når der ved nærværende lovforslag kun gennemføres et prisstop gældende indtil udgangen af januar 1975, skyldes det, at et prisstop for landbrugsvarer strider imod grundlæggende principper i EFs fælles landbrugspolitik, som forudsætter, at priserne i det fælles marked, der er etableret mellem EFs ni medlemslande, frit kan tilpasse sig inden for de rammer, der er fastlagt ved fælles markedsordninger for landbrugsvarer og de af Rådet vedtagne fælles priser. På grundlag af drøftelser med repræsentanter for Kommissionen kan det dog påregnes, at Kommissionen ikke vil modsætte sig gennemførelse af et prisstop i en kortere periode, i hvilken der kan udarbejdes fuldt fællesskabsmedholdelige ordninger."
Lovforslaget var et led i regeringens samlede plan for en indkomstpolitisk løsning og skal derfor ses i sammenhæng med følgende lovforslag, der sammen med det foran behandlede lovforslag udgjorde den såkaldte "helhedsplan 1975":
forslag til lov om forlængelse af kollektive overenskomster og aftaler m. v. (se A. II. nr. 18),
forslag til lov om midlertidig ændring af dyrtidsregulering af arbejdsvederlag m. v. (se A. II. nr. 19),
forslag til lov om ændring af lov om beregning af et reguleringspristal (se A. II. nr. 77),
forslag til lov om godtgørelse for dyrtiden (se A. II. nr. 3),
forslag til lov om avancestop og prisdæmpende aftaler (se A. 11. nr. 35),
forslag til lov om udbyttebegrænsning m. v. (se A. II. nr. 36),
forslag til lov om ændring af lov om skattemæssige afskrivninger m. v. (se A. II. nr. 4),
forslag til lov om ændring af lov om investeringsfonds (se A. II. nr. 5),
forslag til lov om ændring af lov om indskud på etableringskonto (s A. II. nr. 6) og
forslag til lov om skattemæssig tilbageførsel af underskud i aktieselskaber m. v. (se A. II. nr. 7).
De pågældende lovforslag blev fremsat samme dag, ligesom de ved 1. behandling blev behandlet under ét. Angående forslagenes behandling i folketinget skal der derfor her kun henvises til det først nævnte af de her nævnte lovforslag, nemlig forslag til lov om forlængelse af kollektive overenskomster og aftaler m. v. (se A. II. nr. 18).