L 118 Forslag til lov om midlertidig ændring af dyrtidsregulering af arbejdsvederlag m.v.

Af:
Samling: 1974-75 (1. samling)
Status: Bortfaldet
Om lovforslagets hovedindhold og baggrunden for de foreslåede bestemmelser skal her anføres følgende fra de bemærkninger, der ledsagede lovforslaget:

„Lovforslaget skal ses i nøje sammenhæng med de samtidigt fremsatte forslag til lov om en godtgørelse for dyrtiden, forslag til lov om forlængelse af kollektive overenskomster, aftaler m.v., forslag til lov om ændring af lov om beregning af et reguleringspristal og forslag til love om avancestop m.v. og udbyttebegrænsning. Lovforslaget omfatter ikke blot dyrtidsregulering i henhold til kollektive overenskomster, aftaler m.v. — såvel i den offentlige sektor som på det private arbejdsmarked — men også individuelle aftaler.

Lovforslaget falder i to dele. For det første en bestemmelse om, at den dyrtidsregulering, der måtte blive en følge af reguleringspristallet for januar 1975, skal bortfalde. Denne bestemmelse modsvares af det samtidige forslag om, at lønmodtagerne af statskassen skal have udbetalt en skattefri godtgørelse på 100 kr. om måneden indtil 1. januar 1976. Det er regeringens mål hermed at undgå omkostningsstigninger i erhvervslivet med yderligere svækkelse af konkurrenceevnen til følge.

For det andet indeholder lovforslaget bestemmelser om, at de følgende 3 reguleringspristal i 1975 ikke automatisk skal udløse dyrtidsreguleringer, men derimod et regeringsinitiativ til forhandling med parterne på arbejdsmarkedet og til fremsættelse af lovforslag om, hvilke konsekvenser der bør drages af de således konstaterede prisstigninger.

Der vil herved blive lejlighed til for såvel arbejdsmarkedets organisationer som regering og folketing nærmere at vurdere ikke blot prisstigningernes omfang og årsager, men også hvorvidt og på hvilken måde en eventuel dyrtidsregulering kan komme lønmodtagerne til gode uden ødelæggende virkninger for konkurrenceevne og beskæftigelse."

Lovforslaget var et led i regeringens samlede plan for en indkomstpolitisk løsning og skal derfor ses i sammenhæng med følgende lovforslag, der sammen med det foran behandlede lovforslag, udgjorde den såkaldte "helhedsplan 1975":

forslag til lov om forlængelse af kollektive overenskomster og aftaler m. v. (se A. II. nr. 18),

forslag til lov om ændring af lov om beregning af et reguleringspristal (se A. II. nr. 77),

forslag til lov om godtgørelse for dyrtiden (se A. II. nr. 3),

forslag til lov om avancestop og prisdæmpende aftaler (se A. II. nr. 35),

forslag til lov om udbyttebegrænsning m. v. (se A. II. nr. 36),

forslag til lov om midlertidigt prisstop for landbrugsvarer (se A. II. nr. 55),

forslag til lov om ændring af lov om skattemæssige afskrivninger m. v. (se A. II. nr. 4),

forslag til lov om ændring af lov om investeringsfonds (se A. II. nr. 5),

forslag til lov om ændring af lov om indskud på etableringskonto (se A. II. nr. 6) og

forslag til lov om skattemæssig tilbageførsel af underskud i aktieselskaber m. v. (se A. II. nr. 7).

De pågældende lovforslag blev fremsat samme dag, ligesom de ved 1. behandling blev behandlet under et. Angående forslagenes behandling i folketinget skal der derfor her kun henvises til det førstnævnte af de her nævnte lovforslag, nemlig forslag til lov om forlængelse af kollektive overenskomster og aftaler m. v. (se A. II. nr. 18).
Partiernes ordførere
Kjeld Olesen (S), Mogens Glistrup (FP), Henning Christophersen (V), Hilmar Baunsgaard (RV), Poul Schlüter (KF), Erhard Jakobsen (CD), Niels Vestergaard Eriksen (UFG), Gert Petersen (SF), Jens Møller (KrF), Poul Westergaard (DR), Knud Jespersen (DKP) og Birgit Busk (U)