Efter 1. behandling henvist til udvalget om offentlige arbejder.
Loven indeholder to ændringer af den gældende luftfartslov.
1. Den første lovændring vedrører forholdsregler til sikring mod flykapringer.
Om baggrunden herfor kan følgende anføres:
På baggrund af de senere års kraftige stigninger i antallet af kapringer af luftfartøjer og sabotagehandlinger mod lufttrafikken blev § 70 a indsat i luftfartsloven ved lov nr. 94 af 29. marts 1972 om ændring af lov om luftfart, der trådte i kraft den 1. april 1972. Ved ændringen blev toldvæsenet fritaget for at varetage kontrollen med passagerer, gods og post med henblik på forebyggelse af forbrydelser mod luftfartens sikkerhed, og kontrolopgaverne blev i stedet pålagt politiet samt, efter ministeren for offentlige arbejders nærmere bestemmelse, andre myndigheder.
For så vidt angik de større lufthavne, måtte man forudse, at kontrolforanstaltninger undertiden måtte iværksættes ved et større antal flyafgange samtidig. For at undgå væsentlig forstyrrelse af trafikafviklingen blev der derfor i § 70 a, stk. 4, tilvejebragt hjemmel for, at ministeren for offentlige arbejder kan bestemme, at andre myndigheder end politiet kan foretage de omhandlede eftersyn. Man lagde herved tillige vægt på, at det må betragtes som uhensigtsmæssigt at anvende politimæssigt uddannet personale til løsning af elementære opgaver, der kan bestrides på tilfredsstillende måde af personale med en mindre omfattende uddannelse end politipersonalets. I henhold til § 70 a, stk. 4, har Københavns lufthavn i Kastrup og statslufthavnene i Ålborg, Odense og Rønne fået tilladelse til at lade lufthavnsbetjente udføre eftersyn efter § 70 a, stk. 1-3.
På baggrund af udviklingen siden ikrafttrædelse af lov nr. 94 af 29. marts 1972, herunder kapringen af et svensk indenrigsfly i september 1972, må det imidlertid anses for helt nødvendigt, at eftersyn i henhold til § 70 a, stk. 1-3, også kan udføres af funktionærer ved lufthavne, der hverken drives i statslig eller kommunal regie, f. eks. Billund lufthavn, og man har fra justitsministeriet modtaget en henstilling om, at den fornødne hjemmel hertil tilvejebringes snarest muligt. Det er tanken, at politiet skal godkende det personale, der skal medvirke ved eftersyn, hvorfor den foreslåede udvidelse af personkredsen i § 70 a, stk. 4, ikke kan frembyde væsentlige betænkeligheder.
Loven giver således hjemmel til, at også personale i private lufthavne, der ikke kan karakteriseres som myndigheder, kan få tilladelse til at foretage eftersyn i henhold til § 70 a, stk. 1-3.
2. Den anden lovændring giver ministeren for offentlige arbejder hjemmel til at opkræve afgifter af brugerne af dansk flyveleder-, radio- og vejrtjeneste ud over det egentlige danske flyvekontrolområde.
Lovforslaget fik en velvillig modtagelse af samtlige ordførere, idet dog Ib Larsen (CD) rejste spørgsmålet om de nævnte afgifter ville få indflydelse på uddannelsen af trafikflyveelever.
I et svar til udvalget (optrykt som bilag til udvalgets betænkning) har ministeren for offentlige arbejder dog oplyst, at den afgift, som loven giver hjemmel for at opkræve, ikke vil berøre trafikflyveruddannelsen.
Ved 3. behandling blev lovforslaget vedtaget enstemmigt med 114 stemmer.