Efter 1. behandling henvist til arbejdsmarkedsudvalget.
Forslaget til folketingsbeslutning havde følgende ordlyd:
"Folketinget opfordrer regeringen til at udarbejde et forslag til lov om foranstaltninger til fremme af ligestilling af dansk og udenlandsk arbejdskraft af enhver nationalitet."
I de ledsagende bemærkninger til forslaget fremhævede forslagsstillerne bl. a.:
"For at fremme ligestillingen af dansk og fremmed arbejdskraft uanset hjemland må der gennemføres forholdsregler til løsning af bl. a. følgende opgaver:
Information i fremmedarbejdernes hjemlande og blandt fremmedarbejderne efter ankomsten til Danmark om danske arbejdsmarkedsforhold, boligforhold m. v.
Effektiv kontrol med fremmedarbejdernes løn-, arbejds- og ansættelsesforhold i overensstemmelse med de for arbejdsmarkedet i øvrigt gældende bestemmelser.
Indplacering af den enkelte fremmedarbejder på arbejdsmarkedet, branchemæssigt og geografisk, under hensyntagen til hans/hendes families behov samt instruktion af den enkelte arbejder.
Undervisning i dansk og om danske samfundsforhold.
Hjælp til løsning af fremmedarbejderfamiliens boligmæssige og sociale problemer.
Hjælp til varetagelse af fremmedarbejderfamiliens kulturelle interesser og behov.
Varetagelsen af den overordnede planlægning og løsningen af disse og andre opgaver forbundet med indvandringen af fremmed arbejdskraft bør påhvile et indvandringskontor. Der tænkes her ikke på oprettelse af et nyt og besværligt administrativt organ, men på et mindre kontor til at koordinere det arbejde, der i væsentlig grad allerede udføres af ministerier, kommuner samt af institutioner af offentlig eller privat art. Indvandringskontoret bør ledes af et råd bestående af repræsentanter for de implicerede ministerier, arbejdsmarkedets parter og, af hensyn til helhedsbetragtningen i udlændingepolitikken, tillige af repræsentanter for institutioner med særlig ekspertise, hvad angår udlændinges forhold i det danske samfund.
For at kunne løse opgaverne må indvandringskontoret imidlertid kunne disponere over visse midler samlet i et fond, hvortil de parter, som har en interesse heri, må yde deres bidrag, dvs. arbejdsgiverne, som er interesseret i arbejdskraften, samt stat og kommune, hvortil fremmedarbejderne yder deres bidrag i form af skatter.
Indvandringskontorets vigtigste opgave skal være at forhindre planløshed i indvandringen, diskriminering som følge af manglende kommunikation mellem fremmedarbejderne og landets befolkning og udnyttelse som følge af fremmedarbejdernes ukendskab til sprog og samfundsforhold samt at sikre den videst mulige ligestilling af fremmedarbejderne med landets befolkning, men uden integrering mod deres vilje.
Det er ligeledes nødvendigt, at der i indvandringskontorets regie udøves en effektiv kontrol med de bestemmelser, der fastsættes, herunder kontrol med sikring af fremmedarbejdernes løn-, arbejds- og ansættelsesforhold.
Endvidere skal der sikres indvandrerne mulighed for at tage deres nærmeste familie med, uanset at dette pålægger landet forpligtelser af boligmæssig, undervisningsmæssig og social art.
Arbejdsmarkedets parter skal opfordres til aktivt at medvirke ved opgavernes løsning.
En langsigtet planlægning kan hindre, at en eventuel indvandring bliver til varig skade for både indvandrerne og for landets egen befolkning, og de derved opnåede fordele vil i vid udstrækning opveje de ulemper, som i de anførte koordineringsopgaver og planlægningsopgaver må medføre i retning af behov for ansættelse af kontorpersonale m. m."
Under 1. behandling udtalte arbejdsministeren, at en nærmere stillingtagen til forslaget måtte afvente dels resultaterne af arbejdet i den af socialministeren nedsatte arbejdsgruppe, dels resultatet af forhandlingerne mellem LO og Dansk Arbejdsgiverforening.
Erik Andersen (Frb. amt) (S) udtalte sig på linie med arbejdsministeren.
Simonsen (KF) savnede en klar tilkendegivelse af, hvordan og i hvilke situationer Danmark skal betjene sig af udenlandsk arbejdskraft.
Robert Christensen (V) mente ikke, at det var nødvendigt på nuværende tidspunkt at lave en special indvandringslov.
Dahlgaard (RV) anså det for nødvendigt at vurdere problemerne i sammenhæng med de forhold, som den nye perspektivplan vil belyse.
Arbejdsmarkedsudvalget nåede ikke at afslutte sit arbejde med forslaget inden folketingsårets slutning.