Efter 1. behandling henvist til udvalg på 17 medlemmer: Henry Møller [næstformand], Henning Andersen, Burgdorf, Adam Møller, Henry Sørensen, Holger Hansen, Kofoed, Amtoft, Erik Hansen (Ålborg amt), Martin Pedersen [formand], Risgaard Knudsen, Poul Dalsager, Per Hækkerup (fra 12/3 Knud Hertling), Otto Mørch (fra 12/3 Johan Nielsen), Axel Ivan Pedersen, Bertel Pedersen og Vivike.
Loven lyder således:
"§ 1. Regeringen kan afslutte internationale overenskomster gældende såvel uden for som inden for dansk fiskeriterritorium, hvorved følgende foranstaltninger aftales: forskrifter om ordensregler for fiskeriet, mindstemål på fisk og krebsdyr samt dele af sådanne, fredningstider på fisk og hvirvelløse havdyr, oprettelse af fredede områder for fisk og hvirvelløse havdyr, indretning og brug af fiskeredskaber og tilbehør, herunder mindstemaskestørrelser i net, forbud mod brug af bestemte redskaber, redskabstyper eller fiskemetoder, iværksættelse af kunstigt opdræt og omplantning af fisk, begrænsning af fangstmængde og/eller fangstindsats samt international kontrol med overholdelsen af sådanne forskrifter.
Stk. 2. Fiskeriministeren udfærdiger efter forhandling med Dansk Fiskeriforening og Danmarks Havfiskeriforening forskrifter til opfyldelse af internationale overenskomster, der afsluttes i henhold til stk. 1, og til opfyldelse af beslutninger eller henstillinger, vedtaget i henhold til sådanne overenskomster, herunder forskrifter om national fordeling af fangstmængde og/eller fangstindsats.
§ 2. I forskrifter, der udfærdiges i medfør af denne lov, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af forskrifterne.
Stk. 2. Halvdelen af bøderne tilfalder statskassen, medens resten efter nærmere bestemmelse i de i § 1 nævnte forskrifter anvendes til hjælp til vanskeligt stillede fiskere og deres efterladte.
Stk. 3. Der kan i forskrifterne fastsættes bestemmelser om konfiskation af ulovligt anvendte redskaber og af ombordværende fangst, herunder bestemmelser om, at fangst kan konfiskeres, selv om det ikke med sikkerhed kan godtgøres, at den i det hele hidrører fra det ulovlige forhold.
§ 3. For Grønlands vedkommende fastsættes forskrifterne, for så vidt angår det grønlandske fiskeriterritorium, med samtykke af ministeriet for Grønland og i øvrigt efter forhandling med dette. For Færøernes vedkommende fastsættes forskrifterne efter forhandling med og samtykke af Færøernes hjemmestyre.
§ 4. Loven træder i kraft den 1. juni 1971. Lov nr. 111 af 26. april 1961 om regulering af fiskeriet i det nordøstlige Atlanterhav samt § 24 i lov nr. 195 af 26. maj 1965 om saltvandsfiskeri ophæves, dog således at forskrifter udstedt i henhold til disse bestemmelser forbliver i kraft."
Loven hjemler en udvidelse af den regeringen hidtil i § 24 i lov nr. 195 af 26. maj 1965 om saltvandsfiskeri givne bemyndigelse til at indgå overenskomster, der indeholder reguleringsforanstaltninger vedrørende fiskeriet, og en tilsvarende udvidelse af den fiskeriministeren i nævnte paragrafs stk. 2 givne bemyndigelse til at fastsætte de nærmere bestemmelser til national gennemførelse af sådanne foranstaltninger.
Udvidelsen af bemyndigelserne har relation til såvel arten af foranstaltninger som til de områder, for hvilke foranstaltningerne kan gennemføres.
I § 1 er medtaget som nye foranstaltninger:
a. Forskrifter om ordensregler for fiskeriet.
b. Forskrifter om begrænsning, kvotering af fangstmængde og/eller fangstindsats.
ad a. Bemyndigelserne har bl. a. til formål at muliggøre Danmarks ratifikation af konventionen af 1. juni 1967 om ordensregler for fiskeriet i det nordlige Atlanterhav. Konventionen medfører, at bl. a. en række regler vedrørende redskabsafmærkning m. v. ved konventionens ikrafttræden forudsættes iagttaget af danske fiskere, og den nødvendige hjemmel til den nationale gennemførelse er tilvejebragt ved loven, som også giver hjemmel til at gennemføre fremtidige beslutninger truffet i overensstemmelse med konventionens regler.
ad b. Inden for de regionale kommissioner vedrørende fiskeriet i henholdsvis Nordøstatlanten (NEAFC) og Nordvestatlanten (ICNAF) er der blevet vedtaget beskyttelsesforanstaltninger gående ud på enten begrænsning af det totale kvantum, der må fiskes af de forskellige medlemslande, eller en fastlåsning af den fangstindsats, der i form af fartøjstonnage må anvendes i enkelte fiskerier, og yderligere foranstaltninger af denne art må forventes i de kommende år, efter at fiskeriet efter en række fiskearter har taget et omfang, der bringer bestandenes opretholdelse i fare. I ICNAF er således for året 1971 vedtaget reguleringer af laksefiskeriet ved Grønland, der for Danmarks vedkommende vil indebære, at den samlede tonnage af fartøjer i dette fiskeri ikke må overstige tonnagen i 1969. I NEAFC er en begrænsning i totalfangsten af Nordsøsild og en fordeling af denne på de enkelte medlemslande under forberedelse med den virkning, at Danmark for sit vedkommende til sin tid vil blive nødt til at foretage en fordeling mellem danske fiskere af den tildelte kvota. Lignende arrangementer er vedtaget eller under forberedelse ved forhandlinger inden for disse organisationer eller mellem de direkte interesserede lande. Dette gælder således fiskeriet i Nordøstatlanten efter sild (den atlanto-skandiske sildestamme) og efter arktisk torsk og kuller.
Vedrørende lovens § 3 bemærkes følgende:
Da saltvandsfiskeriloven i henhold til § 39 ikke er gældende for Færøerne og Grønland, kunne bemyndigelsen i lovens § 24 ikke danne basis for internationale aftaler og national gennemførelse af disses regler, for så vidt angår Færøerne og Grønland, for hvilke områder særskilt lovhjemmel måtte tilvejebringes.
I erkendelse af det stigende antal internationale aftaler på dette område med deraf følgende forøgelse i antallet af forslag til speciallove, såfremt det nuværende system opretholdes, måtte det være formålstjenligt også for Færøerne og Grønland at tilvejebringe en generel hjemmel.
Lovforslaget fik ved 1. behandling en velvillig modtagelse af partiernes ordførere, medens Knud Hertling udtrykte en vis ængstelse. Debatten var i nogen grad præget af den såkaldte "laksestrid", d. v. s. amerikansk kritik af det omfattende danske laksefiskeri.
Lovforslaget blev ved 3. behandling enstemmigt vedtaget med 131 stemmer.