Ved udformningen af lov nr. 166 af 12. maj 1965 om mineralske råstoffer i Grønland blev der lagt vægt på en afvejning mellem på den ene side det ønskelige i, at minevirksomhed i Grønland gjordes så attraktiv som muligt, og på den anden side sikringen på rimelig måde af samfundets interesser som ejer af den grønlandske undergrund.
Mineloven giver adgang til meddelelse af tilladelse til forundersøgelser, eneret til efterforskning samt eneret til udnyttelse af mineralske råstoffer i Grønland. I de godt 3 år, loven har været i kraft, er der meddelt en række bevillinger af de to førstnævnte arter, medens bevilling til egentlig udnyttelsesvirksomhed endnu ikke har været givet.
Forhandlingerne om de forundersøgelsestilladelser og efterforskningskoncessioner, der er meddelt, samt forhandlinger, der har været ført om meddelelse af egentlige udnyttelseskoncessioner, har medført erfaringer, der peger på det ønskelige i gennemførelsen af visse ændringer i mineloven.
Den foreliggende ændringslov indeholder ændringer, dels vedrørende vilkårene i efterforskningskoncessioner, dels vedrørende vilkårene i udnyttelseskoncessioner.
En ændring i lovens § 8 giver mulighed for i en efterforskningskoncession at indsætte vilkår om ydelse af en koncessionsafgift til det offentlige, hvor noget sådant måtte skønnes rimeligt.
Ændringer i lovens § 17 tilsigter at åbne adgang til i konkrete tilfælde, efter forhandling med finansministeren og i sammenhæng med fastsættelsen af det offentliges andel i udbyttet af udnyttelsesvirksomheden, at fritage koncessionshaveren for skat, told og andre afgifter. Ændringen åbner mulighed for ved opgørelsen af det offentliges andel i udbyttet af minevirksomheden at anvende regler, der er tilpasset til minevirksomhed i højere grad, end tilfældet er med den danske skattelovgivning.
I de tilfælde, hvor der meddeles skattefrihed, vil det offentliges andel i udbyttet blive sikret gennem f. eks. aktieudbytte, anden andel af udbyttet eller en særlig koncessionsafgift. Størrelsen af statens andel vil som nævnt være at fastsætte under hensyn til skattefritagelsen.
Der foretages samtidig en tilføjelse til § 17, stk. 2, hvorved der åbnes mulighed for indsættelse af vilkår om, at en ydelse til staten, når omstændighederne måtte tale derfor, skal erlægges også inden investeringerne med tillæg af forrentning.
Lovforslaget, der inden fremsættelsen var tiltrådt af Grønlands landsråd, anbefaledes under dets 1. behandling i folketinget fra alle sider, og efter en udvalgsbehandling vedtoges det uændrede lovforslag ved 3. behandling enstemmigt med 150 stemmer, medens 2 medlemmer (VS) undlod at stemme.