Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår det, at udviklingen inden for luftfarten og erfaringerne ved anvendelse af lov nr. 252 af 10. juni 1960 om luftfart som ændret ved lov nr. 186 af 25. maj 1966 har vist, at visse bestemmelser bør klargøres og suppleres. En række af lovens bestemmelser vedrørende attestation af arbejder på luftfartøjer, tilladelse til og godkendelse af ændringer af visse flyvepladser, tilladelse til regelmæssig luftfart i erhvervsøjemed over dansk område samt befordrerens ansvar for personer og gods gennemfører sådanne justeringer af lovteksten.
Loven fastslår i øvrigt, at flyvemekanikere og personer ansat i en godkendt virksomhed sidestilles , og der knyttes strafansvar til deres attestation af arbejder på luftfartøjer, som i sidste instans er af betydning for luftsikkerheden (§ 31, 2. pkt., og § 149, stk. 6, 2. pkt.).
Der er endvidere foretaget en redaktionel ændring af luftfartslovens ekspropriationsafsnit, således at dens bestemmelser er i overensstemmelse med lov nr. 186 af 4. juni 1964 om fremgangsmåden ved ekspropriation af fast ejendom (§61, § 64, stk. 2, og § 65, stk. 1).
Endvidere er der nu ifølge loven mulighed for at kunne strafsanktionere overtrædelser af vilkår, som fastsættes for tilladelser til indretning og drift af visse flyvepladser samt for tilladelser til udøvelse af erhvervsmæssig luftfart, jfr. § 149, stk. 9 og 10.
Den hidtidige sanktion, tilbagekaldelse af tilladelsen, har kun kunnet anvendes ved væsentlige overtrædelser.
Lovforslaget fik tilslutning fra alle ordførerne og blev ved 3. behandling uforandret vedtaget enstemmigt med 114 stemmer.