L 175 Lov om ændring af lov om omnibus- og fragtmandskørsel med motorkøretøjer.

Af: Minister for offentlige arbejder Ove Guldberg (V)
Samling: 1968-69
Status: Stadfæstet
Lov nr. 137 af 29-03-1969
Der foretages i lov nr. 305 af 25. august 1966 om omnibus- og fragtmandskør sel med motorkøretøjer en række ændringer, som først og fremmest er motiveret af ændringerne i landets kommunale styrelsesordning og derfor i overvejende grad er af formel karakter.

Der er således givet en ændret affattelse af lovens § 2, stk. 1, hvorefter trafikudvalgene, uden for København vælges af amtsrådene og amtsborgmesteren indtræder som formand.

I lovens § 3 foretages en række ændringer, der er af mere formel karakter, og som bl. a. er nødvendiggjort af ophævelsen af betegnelserne købstad- og sognekommuner.

Med henblik på beskyttelse af de omnibusejere, der ved tilladelsesperiodens udløb ikke får deres tilladelse fornyet, indsættes i stedet for § 6, stk. 2 og 3, bestemmelser vedrørende det forhold, at en tilladelse til omnibuskørsel i rute, der umiddelbart træder i stedet for en tilladelse, der er gyldigt opsagt i henhold til lovens § 5, stk. 2, skal gøres betinget af, at den nye bruger overtager det hidtil på ruten benyttede materiel til brugsværdien, beregnet på den af den tilladelsesudstedende myndighed fastsatte måde, såfremt den hidtidige indehaver ønsker at afhænde materiellet på disse vilkår. Dette gælder dog ikke, hvis der foreligger de i § 5, stk. 3 omhandlede forhold, eller der efter den tilladelsesudstedende myndigheds skøn foreligger andre forhold, der gør det mindre rimeligt at gøre den nye tilladelse betinget af en sådan købsforpligtelse.

Efter § 6 indsættes en ny § 6 a, hvorefter aldersgrænsen for føreren af et motorkøretøj i omnibuskørsel nedsættes fra 22 til 21 år. Loven træder i 7craft den 1. april 1970.

Loven er først og fremmest begrundet i de ved lov nr. 225 af 3. juni 1967 om revision af den kommunale inddeling og lov nr. 223 af 31. maj 1968 om kommunernes styrelse hidførte ændring i landets kømffiunale styrelsesordning, og den tilsigter ingen principielle ændringer i den ved loven af 27. maj 19E0 hidførte ordning, hvorefter tilladelse til den omhandlede kørsel meddeles af henholdsvis landsnævn, trafikudvalg og kommunalbestyrelse, og heller ingen ændringer i disse organers kompetence.

Forslaget fik i folketinget tilslutning fra alle sider med undtagelse af socialistisk folkeparti, der mente, at bestemmelsen om, at en ny koncessionshaver skulle overtage den tidligere koncessionshavers materiel til brugsværdien, burde bortfalde, fordi denne bestemmelse ville blive vanskelig at administrere.

I udvalget stillede et mindretal (socialistisk folkepartis medlem af udvalget) et ændringsforslag, hvorefter den foreslåede affattelse af lovens § 6, stk. 2, skulle udgå, fordi socialistisk folkeparti finder, at denne bestemmelse er en forringelse af den nugældende lov, da en ny koncessionshaver, uanset om han har behov for mere materiel, -vil blive påtvunget at overtage måske nedslidt materiel, der ikke er anvendelse for, og dette vil være at pålægge koncessionshaver en urimelig byrde. Et ;flertal indstillede forslaget til vedtagelse uændret.

Lovforslaget blev ved 3. behandling vedtaget med 123 stemmer mod 12 (SF).
Partiernes ordførere
Th. Mikkelsen (S), Niels Ravn (KF), Gustav Holmberg (V), Dagmar Andreasen (RV) og Arne Larsen (SF)