Ved loven ændres § 1, stk. 6, i lov nr. 174 af 28. april 1950 om levnedsmidler m. m., hvilken bestemmelse hidtil har haft følgende ordlyd:
„For så vidt en kommunes sundhedsvedtægt eller bestemmelser udfærdiget med hjemmel i sundhedsvedtægten indeholder strengere bestemmelser end de i denne lov og de i medfør heraf fastsatte bestemmelser, gælder sundhedsvedtægtens regler. I forbindelse med udfærdigelse af bestemmelser i henhold til denne lov kan indenrigsministeren dog bestemme, at regler i kommunernes sundhedsvedtægter vedrørende mælk, fløde og mælkevarer samtidig skal bortfalde."
Der gives nu bestemmelsens 2. punktum følgende ordlyd:
„I forbindelse med udfærdigelse af bestemmelser i henhold til denne lov kan indenrigsministeren dog bestemme, at regler i kommunernes sundhedsvedtægter eller bestemmelser udfærdiget med hjemmel i sundhedsvedtægterne samtidig skal bortfalde."
Om baggrunden for lovforslagets fremsættelse anføres følgende i bemærkningerne:
„Tilvirkning og forhandling af levnedsmidler var tidligere et overvejende lokalt spørgsmål, som naturligt reguleredes ved bestemmelser i lokale vedtægter. Udviklingen har imidlertid medført, at lokale bestemmelser på dette område nu virker mindre rimelige og skaber vanskeligheder for forhandling af levnedsmidler over kommunegrænserne. De lokale bestemmelser kan endvidere give anledning til uheldige forskelle i konkurrencevilkårene for levnedsmiddelvirksomheder placeret i forskellige områder af landet.
Ved lov nr. 239 af 8. juni 1966 om ændring af lov om levnedsmidler m. m. gennemførtes ud fra betragtninger som de anførte en ændring af levnedsmiddellovens § 1, stk. 6, således at indenrigsministeren i forbindelse med udfærdigelse af bestemmelser med hjemmel i levnedsmiddelloven kan bestemme, at lokale regler vedrørende mælk, fløde og mælkevarer samtidig skal bortfalde.
De lokale bestemmelser om mælk, fløde og mælkevarer har lang tradition bag sig. Derimod har det ikke været almindeligt at udfærdige lokale bestemmelser om andre levnedsmiddelgrupper, bortset fra kød og kødvarer, der er omfattet af loven om indenrigs kødkontrol. I den senere tid er der imidlertid opstået interesse for at udfærdige bestemmelser med hjemmel i sundhedsvedtægterne om andre levnedsmidler. For sådanne bestemmelser gør de samme betragtninger, som er anført ovenfor, sig gældende, idet lokale bestemmelser, f. eks. om fremstilling, emballering, transport, opbevaring og forhandling af salater, får virkning ikke alene for producenterne inden for det pågældende område, men også for producenter uden for området, som ønsker at afsætte deres produkter inden for dette.
Indenrigsministeriet har overvejet, hvorvidt det anførte burde give anledning til en bestemmelse i levnedsmiddelloven om, at der ikke for fremstilling, emballering, transport, opbevaring eller forhandling af levnedsmidler kan udstedes lokale bestemmelser med hjemmel i sundhedsvedtægten. Da hele spørgsmålet om sundhedskommissionernes organisation og kompetence m. m. for tiden er under overvejelse i den af indenrigsministeren nedsatte kommission vedrørende den offentlige hygiejne, har man imidlertid fundet det rigtigst at afvente udfaldet af denne kommissions overvejelser og i stedet foreslå, at levnedsmiddelloven ændres således, at indenrigsministeren i forbindelse med udfærdigelse af bestemmelser med hjemmel i levnedsmiddelloven kan bestemme, at lokale regler om de samme levnedsmidler samtidig skal bortfalde."
Lovforslaget fik ved 1. behandling tilslutning fra de forskellige partiers ordførere, idet dog Niels Ravn (KF) under henvisning til, at der var tale om et indgreb i det kommunale selvstyre ønskede at tage forbehold for sit partis endelige stillingtagen, indtil der forelå oplysninger om, hvorledes de kommunale organisationer måtte stille sig til problemet.
Lovforslaget blev henvist til behandling i et udvalg, i hvis betænkning det bl. a. siges:
„Der er i udvalget modtaget skriftlige henvendelser fra Dansk Iskremforening, Den danske Købstadforening og Industrirådet.
Udvalget har over for indenrigsministeren rejst spørgsmålet, hvornår hygiejnekommissionens arbejde kan forventes afsluttet. Ministeren har oplyst, at der endnu ligger et stort arbejde foran kommissionen, og at de organisatoriske spørgsmåls nære sammenhæng med den fremtidige kommunale struktur — herunder inddelingen i sekundærkommuner — og overvejelserne i socialreformkommissionen gør det vanskeligt med sikkerhed at sige, hvornår arbejdet kan afsluttes. Det forventes dog, at dette vil kunne ske i løbet af 1969.
Udvalget har drøftet spørgsmålet om en liberalisering af detailsalget af mælk og fløde og har forespurgt handelsministeren, hvornår mulighederne herfor måtte foreligge. Ministeren har svaret, at de igangværende undersøgelser endnu ikke er tilendebragt, men at det forventes, at handelsministeriets mælkeudvalg vil afgive delbetænkning omhandlende detailhandelen med mælk og fløde i løbet af nogle få måneder."
Ved 3. behandling blev lovforslaget vedtaget enstemmigt med 121 stemmer.