Ved loven nedsættes afgiften af radio- og fjernsynsmodtagere fra 30 pct. til 20 pct. af engrosprisen eksklusive afgift. I forbindelse med merværdiafgiftens ikrafttræden ændres beregningsmåden for afgiften af radio- og fjernsynsmodtagere m. v., således at denne beregnes af varernes engrospris inklusive afgift. Ved loven præciseres det endvidere, at merværdiafgiften ikke skal medregnes i det beløb, hvoraf afgiften af radio- og fjernsynsmodtagere m. v. beregnes.
Lovforslaget blev fremsat og behandlet sammen med
forslag til lov om ændring af lov om afgift af spiritus, vin og øl, forslag til lov om ændring af lov om tobaksafgifter,
forslag til lov om ændring af lov om omsætningsafgift af chokolade- og sukkervarer m. m.,
forslag til lov om ændring af lov om afgift af parfumer, toiletmidler m. V.,
forslag til lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter.
(Jfr. ovenfor nr. 35-38 og nedenfor nr. 40).
Den almindelige debat, som forslagene gav anledning til, er refereret ovenfor under nr. 35.
Det fremgik af bemærkningerne, at forslaget var i overensstemmelse med den udtalelse, som et mindretal af folketingets udvalg angående forslag til lov om almindelig omsætningsafgift (socialdemokratiets og socialistisk folkepartis medlemmer af udvalget) havde afgivet (om denne lov se ovenfor under nr. 34).
Afgiftsnedsættelsen blev anslået til at ville medføre et provenutab på ca. 18 mill. kr. om året, hvortil kom, at det forventede provenu af merværdiafgiften ville blive formindsket med 10 pct. af punktafgiftens nedsættelse.
Et flertal af det udvalg, hvortil lovforslaget var henvist (socialdemokratiets og socialistisk folkepartis medlemmer af udvalget), indstillede lovforslaget til vedtagelse uændret. Et mindretal (venstres, det konservative folkepartis og det radikale venstres medlemmer af udvalget) kunne ikke medvirke til lovforslagets gennemførelse.
Forslaget blev herefter enstemmigt vedtaget ved 3. behandling med 88 stemmer (S og SF) medens 83 medlemmer afholdt sig fra at stemme (V, KF, RV og LC).