L 148 Forslag til lov om afgift af annoncer.

Af: Finansminister Poul Hansen (Kalundborg) (S)
Samling: 1964-65
Status: Bortfaldet
Lovforslaget gik ud på, at der skulle indføres en afgift på annoncer. Afgiften skulle omfatte alle annoncer ikke alene i aviser, distriktsblade og ugeblade, men også i fagblade, foreningsblade, programmer og andre publikationer.

Afgiften foresloges fastsat til 10 pct. af annonceprisen. Denne afgiftssats svarede til den sats, hvortil den almindelige omsætningsafgift foresloges forhøjet ved forslag til lov om ændringer i lov om almindelig omsætningsafgift, se ovenfor under nr. 23.

Lovforslagets bestemmelser svarede i øvrigt i det væsentlige til de tilsvarende bestemmelser i loven om almindelig omsætningsafgift.

Provenuet af den foreslåede afgift var skønsmæssigt anslået til 80 mill. kr. årlig.

Lovforslaget fremsattes og behandledes i folketinget sammen med forslag til lov om ændringer i lov om afgift af spiritus, vin og øl samt i lov om forskellige forbrugsafgifter m. fl. lovforslag, og der henvises med hensyn til baggrunden for lovforslaget og dettes
1. behandling i folketinget til omtalen ovenfor under nr. 26.

Efter at være behandlet i udvalg sammen med de nævnte lovforslag blev lovforslaget ved dets 2. behandling taget tilbage af finansministeren, men taget op af Aksel Larsen (SF). På forslag af Peter Peter Nielsen (S) blev 2. behandling af lovforslaget derefter afbrudt og lovforslaget henvist til fornyet udvalgsbehandling. Udvalget afsluttede ikke sin behandling af lovforslaget inden samlingens slutning.
Partiernes ordførere
Peter Nielsen (S), Henry Christensen (V), Poul Møller (KF), Aksel Larsen (SF), Hilmar Baunsgaard (RV) og I. A. Rimstad (U)