Loven har følgende ordlyd:
§ 1. Fra den 1. juli 1965 sættes med de i §§ 2-5 anførte ændringer følgende formueretlige love i kraft for Grønland:
1. Lov nr. 102 af 6. april 1906 om køb.
2. Lov nr. 274 af 22. december 1908 om forældelse af visse fordringer §§ 1-3 samt bestemmelsen i Danske Lov 5-14-4. 3. Lov nr. 242 af 8. maj 1917 om aftaler og andre retshandler på formuerettens område.
4. Lov nr. 243 af 8. maj 1917 om kommission, handelsagentur og handelsrejsende, som ændret ved § 15 i lov nr. 168 af 13. april 1938.
5. Lov nr. 29 af 16. februar 1932 om skyldneres ret til at frigøre sig ved deponering.
6. Veksellov nr. 68 af 23. marts 1932.
7. Checklov nr. 69 af 23. marts 1932.
8. Lov nr. 145 af 13. april 1938 om mortifikation af værdipapirer.
9. Lov nr. 146 af 13. april 1938 om gældsbreve, som ændret ved lov nr. 114 af 31. marts 1960.
§ 2. Fordringer stiftet før 1. juli 1965 forældes tidligst den 1. juli 1967.
§ 3. I lov om aftaler og andre retshandler på formuerettens område gælder § 36, stk. 2, og § 38, stk. 1, sidste punktum, ikke for Grønland.
§ 4. Hvor der i lov om mortifikation af værdipapirer henvises til lov om rettens pleje, gælder i Grønland lov om rettens pleje i Grønland.
Skal sag om mortifikation anlægges i Grønland, er Grønlands landsret første instans.
§ 5. Justitsministeren kan bestemme, at kundgørelser, der efter gældende bestemmelser skal optages i Statstidende, tillige skal offentliggøres i Atuagagdliutit/Grønlandsposten og eventuelt andre grønlandske blade.
Om baggrunden for lovforslaget var i bemærkningerne til dette anført følgende:
„I medfør af § 40 i lov nr. 134 af 18. april 1925 om Grønlands styrelse gælder de af lovforslaget omfattede 9 love i forvejen for den gruppe af personer i Grønland, der står umiddelbart under dansk ret. For den øvrige del af den grønlandske befolkning gælder på disse områder grønlandsk sædvaneret. Da en del af de almindelige retsgrundsætninger, som er kodificeret i de af lovforslaget omfattede love, er udtryk for alment anerkendte retsgrundsætninger, må det formentlig antages, at disse regler eller deres analogi allerede i dag i et vist omfang ville blive lagt til grund for afgørelsen af retstvister i Grønland.
Lovforslaget tager sigte på dels at gennemføre retsenhed i Grønland og mellem Grønland og den øvrige del af riget, dels at udrydde den usikkerhed, som ifølge sagens natur må være knyttet til enhver sædvaneretsordning.
De af forslaget omfattede love er i videst muligt omfang foreslået sat i kraft i Grønland uden ændringer, idet man har ment, at dette på længere sigt, ville give anledning til de færreste vanskeligheder."
Lovforslaget svarede i alt væsentligt til et udkast, der var udarbejdet af det grønlandske lovudvalg, og Grønlands landsråd havde på forhånd tiltrådt, at de af lovforslaget omhandlede love indførtes i Grønland.
Lovforslaget fremsattes og behandledes sammen med den ovenfor omtalte sag vedrørende lov om ændringer i lov om køb på afbetaling og den nedenfor nævnte sag angående lov om ændring i lov om rettens pleje i Grønland.
Med henvisning til den udvikling, der finder sted i Grønland i disse år, fandt samtlige partiers ordførere og det grønlandske medlem Rosing det både rimeligt og naturligt at indføre de af lovforslaget omfattede formueretlige regler i Grønland.
Efter en kortvarig udvalgsbehandling, der ikke resulterede i ændringsforslag, vedtoges lovforslaget ved 3. behandling enstemmigt.