Ved loven foretages nogle ændringer i lov om oprettelse af et kreditinstitut for fiskerierhvervet, jfr. lovbekendtgørelse nr. 258 af 30. juli 1959 (årbog 1958-59, side 166). Således forhøjes maksimumsbeløbet for fiskeribankens samlede udlån fra 100 mill. kr. til 150 mill. kr. Fiskeribankens bestyrelse havde foreslået en forhøjelse til 170 mill. kr., men fiskeriministeren oplyste ved lovforslagets fremsættelse, at regeringen havde fundet det rettest foreløbig kun at søge det samlede maksimumsbeløb forhøjet til 150 mill. kr.
Endvidere udvides fiskeribankens virkeområde til også at omfatte Grønland. Med hensyn til lån til det grønlandske fiskeri er det dog bestemt, at det samlede beløb ikke må overstige 10 mill. kr.; men inden for dette maksimum yder statskassen garanti over for banken for den del af eventuelle tab, der ikke kan dækkes af de for de grønlandske lån indbetalte reservefondsbidrag. Herved undgås, at de reservefondsbidrag, fiskeriet i den øvrige del af landet har betalt, kommer til at deltage i den forøgede risiko ved lån til det grønlandske fiskeri.
Indtil der måtte blive oprettet et tinglysningsinstitut i Grønland har de for lån i henhold til loven udstedte pantedokumenter i anlæg m. v. i Grønland uden tinglysning fortrinsret fremfor senere omsætningserhververe og kreditorer.
Endelig oprettedes ved loven et repræsentantskab, der skal være rådgivende for fiskeribankens bestyrelse, og hvori fiskerierhvervets forskellige organisationer og andre sagkyndige bliver repræsenteret. Repræsentantskabet sammensættes af bestyrelsens medlemmer samt 10 af fiskeriministeren valgte medlemmer, der skal vælges efter forhandling med de i loven nævnte ministerier og organisationer. Fiskeriministeren oplyste ved lovforslagets fremsættelse, at der vil blive indkaldt 3 forslag fra hver af organisationerne, idet man fra fiskeriministeriets side lægger vægt på, at repræsentantskabet får en så alsidig og sagkyndig sammensætning som overhovedet muligt, samt at der foruden erhvervsmæssige også tages geografiske hensyn. Repræsentantskabets funktionsperiode er fastsat til 4 år, og bestyrelsens funktionstid, der hidtil har været 6 år, er samtidig begrænset til 4 år.
Ved behandlingen i folketinget modtoges lovforslaget med velvilje af alle partiers ordførere, og man udtalte samtidig anerkendelse af fiskeribankens hidtidige virksomhed. Uden for ordførernes kreds meddelte Foss (KF) dog, at han ikke kunne stemme for lovforslaget, idet dettes gennemførelse ville medføre en forøgelse af det i forvejen for store obligationsudbud og dermed påvirke rentefoden i uheldig retning.
Efter en kort udvalgsbehandling vedtoges lovforslaget med nogle få redaktionelle ændringer ved 3. behandling enstemmigt med 130 stemmer. 2 medlemmer (Foss og Knud Thomsen (KF)) tilkendegav, at de hverken stemte for eller imod. Som begrundelse for sin stilling til lovforslaget havde Foss inden afstemningen gjort opmærksom på, at han med henblik på betydningen af en rentesænkning ikke ville tage et medansvar for, at udbuddet af obligationer på markedet blev yderligere forøget.