Lovens § 1 indeholder forskellige udvidelser i mindre omfang af de bestemmelser i toldloven, i henhold til hvilke varer kan tillades indført toldfrit eller midlertidigt toldfrit.
Disse ændringer er nødvendige, for at Danmark kan ratificere 2 af toldsamarbejdsrådet i Bruxelles udarbejdede toldkonventioner, hvoraf den ene vedrører lettelser ved indførsel af varer til forevisning eller benyttelse på udstillinger, messer, kongresser eller lignende arrangementer, mens den anden vedrører midlertidig indførsel af fagligt udstyr. Konventionerne er tiltrådt af Danmark med ratifikationsforbehold. Udvidelserne har ingen fiskale virkninger af betydning og vil i praksis ikke medføre noget indgreb i den beskyttelsesmæssige side af tolden, hvorimod Danmarks endelige tiltrædelse af toldkonventionerne vil være til betydelig fordel for danske udstillere m. v. i de andre lande, der allerede har eller kommer til at tiltræde konventionerne.
§ 1 indeholder endvidere sådanne mindre ændringer af enkelte andre bestemmelser i toldloven, som det gennem den erfaring, man har vundet under administrationen af loven siden dens ikrafttræden den 1. februar 1959, er fundet påkrævet at få ajourført ved denne lejlighed.
Lovens § 2 indeholder nogle ændringer i toldtariffen. Disse ændringer skyldes, at Toldsamarbejdsrådet ved tre rekommandationer har foreslået en række ændringer i Bruxellesnomenklaturen, og det er disse ændringer, der nu er indarbejdet i den danske toldtarif, hvorefter Danmark kan godkende de tre rekommandationer. Ændringerne i toldtariffen skal dog først træde i kraft, når ændringerne i Bruxellesnomenklaturen er godkendt af samtlige de 17 lande, der har ratificeret konventionen om Bruxellesnomenklaturen, og lovens § 5 giver derfor finansministeren bemyndigelse til at fastsætte tidspunktet for ikrafttræden af § 2.
Ændringerne i Bruxellesnomenklaturen medfører i visse tilfælde, at varer flyttes fra én position til en anden, og hvor dette sker for en vare af nogen betydning i den danske import, er varen opført i en ny underposition med en toldsats svarende til den tidligere gældende. Lovens § 2 skulle således kun føre til ændring af de tidligere gældende toldsatser for varer af uvæsentlig betydning i importen. Der er grund til at antage, at de andre EFTA-lande, der også skal indarbejde ændringerne i Bruxellesnomenklaturen i deres toldtariffer, vil bære sig ad på samme måde.
Lovens § 3 indeholder nogle ændringer af toldtariffen, der ikke har forbindelse med ændringer af Bruxellesnomenklaturen. Disse ændringer er overvejende af teknisk og redaktionel karakter, men der er dog foretaget toldnedsættelse i 3 tilfælde, idet opsamlingspressere er gjort toldfri, ligesom der er indført mulighed for toldfrihed for visse tekstilstoffer til fremstilling af bogbind samt for polyethylen til fremstilling af monofilamenter, så længe der ikke er nogen dansk produktion af sådan polyethylen.
Lovens § 4 omhandler en ændring i den i toldlovens bilag 2 indeholdte kreditoplagsfortegnelse. Ændringen er en konsekvens af en af de i § 3 indeholdte ændringer i toldtariffen.
Ved lovens § 5 fastsættes ikrafttrædelsestidspunktet for §§ 1, 3 og 4 til den 1. juni 1963, mens det med hensyn til § 2 bestemmes, at ikrafttrædelsestidspunktet fastsættes af finansministeren, jfr. ovenfor.
Lovforslaget modtoges ved dets 1. behandling med velvilje fra alle partiers ordførere. Lovforslaget henvistes til et udvalg, i hvis betænkning der stilledes forslag om nogle mindre ændringer. Med disse ændringer vedtoges lovforslaget ved 3. behandling enstemmigt med 137 stemmer; 1 grønlandsk medlem tilkendegav, at han hverken stemte for eller imod.