L 14 Lov om ændringer i toldloven.

Af: Finansminister Kjeld Philip (RV)
Samling: 1960-61 (2. samling)
Status: Stadfæstet
Lov nr. 181 af 08-06-1961
Ved loven foretages dels en ajourføring af toldlovens bestemmelser om bemyndigelse til midlertidigt at forhøje toldsatser, såfremt toldindrømmelser givet til Danmark af andre lande bortfalder, dels en indførelse for enkelte, men vigtige vareområder af den i dansk toldlovgivning hidtil ukendte dobbelttarifordning med henholdsvis en legal tarif og en brugstarif, hvoraf sidstnævnte anvendes, når den legale tarif er suspenderet.

Om formålet med de foretagne ændringer udtalte finansministeren ved fremsættelsen:

„Den omhandlede ændring i toldlovens bestemmelser om bemyndigelse til midlertidigt at forhøje toldsatser, såfremt toldindrømmelser givet til Danmark af andre lande tilbageholdes eller bortfalder, er som nærmere belyst i bemærkningerne til lovforslaget begrundet af de forskydninger på de toldpolitiske og toldtekniske områder, der har fundet sted gennem de senere år. Man har derfor også flere gange tidligere overvejet at søge gennemført, at disse toldlovsbestemmelser blev afpasset efter udviklingen. Man har imidlertid afstået herfra, da et aktuelt behov for denne lovændring ikke havde foreligget. Et sådant aktuelt behov foreligger imidlertid nu med de mange toldforhandlinger, der i den sidste tid er ført, eller som i den kommende tid skal føres især med de 6 landes fællesmarked, men også med andre lande. Man foreslår derfor nu den hidtidige bestemmelse i toldlovens § 2, stk. 2, erstattet med en ny bestemmelse, der giver den danske regering fornøden mulighed for at træffe passende toldforanstaltninger, såfremt toldindrømmelser givet til Danmark af andre lande tilbageholdes, forringes eller bringes til ophør.

Forslaget om på enkelte, men vigtige vareområder for dansk toldlovgivnings vedkommende at indføre den i adskillige lande for store vareområder eller eventuelt for hele toldtariffen anvendte ordning med henholdsvis en legal tarif og en brugstarif må ses i sammenhæng med de toldforhandlinger, Danmark i de sidste måneder har ført med de seks landes europæiske økonomiske fællesskab i anledning af, at de toldbindinger, de enkelte toldområder inden for de seks tidligere har givet til andre lande, nu skal overføres til at være forpligtelser for fællesskabet som sådant. Disse forhandlingers forløb har nemlig været således, at man nu befinder sig i en beklagelig situation.

Fra dansk side har man under disse forhandlinger igen og igen fremført vore bestemte krav om, at de seks landes hidtidige toldforpligtelser må overføres til at være varige forpligtelser for fællesskabet som sådant, og hvorledes dette nærmere burde ske. Det har imidlertid ikke været muligt på dette grundlag at få en forhandling i gang, og følgen heraf er, at disse forhandlinger endnu ikke, skønt det var hensigten at nå frem til en ordning inden udgangen af året 1960, har kunnet bringes til en afslutning. Det kan tilføjes, at der ikke alene ikke har kunnet opnås nogen langsigtet løsning af disse problemer, som krævet fra dansk side, men det har fra de seks landes side under forhandlingerne med Danmark end ikke været tilbudt, at man ville søge at finde midlertidige løsninger på de foreliggende vanskeligheder, hvilket vel i betragtning af hele den labile situation, for så vidt angår de europæiske markedsdannelser, kunne synes en nærliggende udvej.

Det må nu vise sig, om der under de fortsatte forhandlinger vil blive vist større smidighed og imødekommenhed, således at de vanskeligheder, man er kommet ud i, kan overvindes eller dog midlertidigt afhjælpes. Der skal ikke være nogen tvivl om, at man fra dansk side har vilje til at prøve enhver forsvarlig mulighed for at komme ud af det dødvande, hvori disse forhandlinger i øjeblikket befinder sig."

Lovforslaget stødte under behandlingen i folketinget på modstand fra venstre, hvis ordfører, Harald Nielsen, under andenbehandlingen bl. a. udtalte:

„Sammenfattende skal jeg derfor sige, at vi ikke fra venstres side er tilhænger af den dobbelttarif, der her foreslås. Vi tror ikke på, at vi i den givne situation kan true os til noget. Vi mener, at gennemførelsen af sådanne trusler kan rumme fare for udenlandske modforanstaltninger, der kan blive yderst ubehagelige for os. Vi mener også, at de foreslåede toldforhøjelser, hvis de gennemføres, vil få skadelige følger indenlands ved den gene, det volder visse danske virksomheder, der importerer reservedele eller andre dele til deres produktion og importerer dem fra de seks lande, dele, der nu skal belægges med en meget høj told, ligesom forslaget vil virke fordyrende på transportområdet ved den stærkt øgede toldbeskatning af biler fra de seks, som her foreslås. Og sidst, men ikke mindst finder vi det foreliggende forslag uheldigt, fordi det skærper modsætningsforholdet til de seks på et tidspunkt, hvor vi stærkere end måske nogen sinde før har brug for at kunne forhandle i en venskabelig og fredelig atmosfære."

Under udvalgsbehandlingen indsattes dels en revisionsbestemmelse, dels en bestemmelse om nedsættelse af et permanent toldlovsudvalg, hvormed finansministeren skal rådføre sig inden anvendelsen af de foran omhandlede nye bestemmelser.

Lovforslaget vedtoges ved 3. behandling med 108 stemmer mod 29 (V), mens 3 medlemmer (de 2 grønlandske repræsentanter og Mose Hansen [Uafh.]) undlod at stemme.
Partiernes ordførere
Jørgen Peder Hansen (S), Harald Nielsen (V), Jørgen Jensen (KF), Aksel Larsen (SF), Aage Fogh (RV) og I. A. Rimstad (U)