Loven har nær tilknytning til og gennemførtes sammen med 3 andre love, som det nærmere fremgår af, hvad der er anført i foranstående redegørelse for loven om registrering af rettigheder over luftfartøjer.
Ved loven foretages nogle ændringer i lov nr. 132 af 16. april 1935 om offentlig auktion ved auktionsledere.
Herom anføres i bemærkningerne til det af justitsministeren fremsatte lovforslag:
„Ifølge auktionslederlovens § 1, stk. 3, kan frivillige offentlige auktioner over fast ejendom og registreringspligtige skibe ikke afholdes af auktionslederen. I bemærkningerne til lovforslaget begrundes dette med, at der ved sådanne auktioner kan opstå tvivlsspørgsmål og tvistigheder, hvis afgørelse kræver juridisk sagkundskab, ligesom der i tilslutning til auktionen skal foretages notering i tingbøgerne og skibsregistret (RT 1934-35, till. A, sp. 3134).
Tilsvarende gælder ifølge § 2, stk. 1, at tvangsauktion over fast ejendom og registreringspligtige skibe skal afholdes af fogeden og ikke af denne kan henvises til auktionslederen.
Efter skibsregistreringsloven af 1. april 1892 med senere ændringer var alle her i riget hjemmehørende skibe, som måltes til en register-tonnage af 20 tons brutto eller derover, med visse undtagelser registreringspligtige. På den anden side kunne skibe, der måltes til mindre register-tonnage, ikke indføres i skibsregistret, og de særlige regler om stiftelse af rettigheder i registrerede skibe kunne ikke finde anvendelse.
Efter den nye skibsregistreringslov af 29. marts 1957 kan skibe, hvis bruttoregistertonnage er mindre end 20 tons brutto, optages i skibsregistret, hvis de er målt til eller ved foreløbig registrering skønnes at ville blive målt til en registertonnage af 5 tons brutto eller derover. Rettigheder over de i skibsregistret indførte skibe, hvad enten de er registreringspligtige eller ej, skal ifølge loven registreres for at opnå beskyttelse over for aftaler om skibet og mod retsforfølgning.
Da der således med hensyn til registrering af rettigheder gælder samme regler for ikke registreringspligtige, registrerede skibe som for registreringspligtige skibe, foreslås de førnævnte bestemmelser i auktionslederloven ændret, således at det afgørende for, om auktionen skal afholdes af fogeden, bliver, om skibet er registreret.
Ved det samtidig hermed udarbejdede forslag til lov om registrering af rettigheder over luftfartøjer foreslås der indført regler, hvorefter der i det væsentlige kommer til at gælde samme regler for registrering af rettigheder over luftfartøjer som for tinglysning og registrering af rettigheder over fast ejendom og skibe.
Justitsministeriet har herefter fundet det rigtigst at foreslå de nævnte undtagelsesbestemmelser i auktionslederloven udvidet til også at gælde auktion over luftfartøjer, der er indført i det i luftfartsloven omhandlede nationalitetsregister.
I overensstemmelse med forslag til lov om registrering af rettigheder over luftfartøjer fastsættes tidspunktet for lovens ikrafttræden ved kgl. anordning."
Lovforslaget vedtoges uændret og enstemmigt.