Forespørgslen begrundedes på forespørgernes vegne af Hartling (V), der påpegede de store ulemper, som knyttede sig til lærermangelen, og som længe havde gjort sig gældende. „Hvordan man end står til skoleloven, er lærermangelen ikke opstået ved den skolelov, der endnu ikke har været i kraft 1 år. Nej, lærermangelen har stået på i Danmark i over 20 år. Den er et gammelt problem. Men nu har den et sådant omfang og så onde virkninger, at vi simpelt hen ikke kan forholde os passive."
Undervisningsministeren besvarede forespørgslen med en udførlig redegørelse, der mundede ud i, at man havde forskellige af det såkaldte prognoseudvalg stillede forslag under overvejelse. Efter nærmere at have omtalt disse forslag, hvis gennemførelse forudsatte tilslutning fra de bevilgende myndigheder, sluttede ministeren sin svartale således:
„Som jeg allerede har nævnt, overvejer ministeriet nu disse forslag, og de vil blive søgt fremmet i det omfang, det er økonomisk muligt; så må vi håbe, at der vil vise sig så stor tilgang af kvalificerede lærere til gymnasiet, at vanskelighederne kan overvindes.
Lærermangelen er stor, alt for stor. Vil man vise hensyn over for hinanden by og land og skolerne imellem, kan den meget store mangel forholdsvis hurtigt væsentligt formindskes. Men der kræves forståelse og velvilje fra mange sider, hvis vi skal blive i stand til at komme det onde til livs, som lærermangelen så uomtvistelig er for tiden her i landet."
I den efterfølgende debat deltog foruden de nævnte K. B. Andersen (S), Jacob Pedersen (KF), Helge Larsen (RV), Gøting (DR), Petra Petersen (DK), Alfred Bøgh (V), Peter Kristensen (Ålborg) (S) og Ole Bjørn Kraft (KF). Af Petra Petersen stilledes følgende forslag om overgang til næste sag på dagsordenen:
„Idet folketinget opfordrer regeringen til at gennemføre foranstaltninger til at sikre den praktiske gennemførelse af skoleloven af 1958 med hensyn til såvel folke- som gymnasieskolens nødvendige lærerkræfter, finansiering og materialebevillinger til det nødvendige skolebyggeri og skolernes forsyning med tilstrækkeligt og tidssvarende skolemateriale,
går tinget over til næste sag på dagsordenen."
Over for dette dagsordensforslag stillede K. B. Andersen på regeringspartiernes vegne følgende:
„Idet folketinget tager undervisningsministerens redegørelse om lærermangelens omfang til efterretning og udtaler forventning om, at ministeren fortsat tager lærermangelens problemer både på kortere og længere sigt op til behandling,
går tinget over til næste sag på dagsordenen."
Ved afstemningen, der fandt sted på tingets nærmest efterfølgende mødedag, vedtoges K. B. Andersens dagsordensforslag enstemmigt med 136 stemmer, idet kommunisterne afholdt sig fra at stemme.
Petra Petersens forslag var dermed bortfaldet.