Loven, der står i forbindelse med to i samme folketingsår vedtagne love: lov om Færøernes Realkreditinstitut (se nr. 1) og lov om støtte til nybygning af færøske fiskerfartøjer m. v. (se nr. 43), har følgende indhold:
§ 1. Finansministeren bemyndiges til på statskassens vegne overfor Kreditforeningen af Kommuner i Danmark at meddele garanti for lån til bygge- og anlægsarbejder, ydet til færøske kommuner.
§ 2. Garantien omfatter rente, reservefondsbidrag og indtil 75 pct. af foreningens tab på det udlånte beløb.
Såfremt en terminsydelses rettidige overførsel til foreningen hindres som følge af afbrydelse af forbindelsen mellem Færøerne og den øvrige del af riget under krig eller dermed ligestillede forhold, omfatter garantien hele terminsydelsen.
§ 3. Finansministeren indhenter forud for hvert garantitilsagn for lån til færøske kommuner tilsagn fra Færøernes hjemmestyre om, at dette på landskassens vegne som selvskyldner indestår statskassen for erlæggelsen af ethvert beløb, som denne måtte komme til at udrede til opfyldelse af statens garantiforpligtelse.
Finansministeren fastsætter iøvrigt de nærmere vilkår for garantitilsagnene, herunder til sikring af, at de skyldige beløb søges inddrevet i tilfælde af misligholdelse.
Som baggrund for lovforslaget anførte finansministeren ved dettes fremsættelse, at det i loven om Færøernes Realkreditinstitut (lov nr. 60 af 12. marts 1955) var bestemt, at dette instituts opgaver, indtil andet ved lov bestemmes, skal være indskrænket til at yde lån mod pant i fiskerfartøjer.
Udover det eksisterende behov for lån til fiskerflåden findes imidlertid et stærkt behov for finansiering af boliger og landbrug samt kommunale bygge- og anlægsarbejder. I de senere år har de stedlige sparekasser hovedsageligt måttet finansiere såvel boligbyggeriet som landbruget og de kommunale arbejder. Erfaringerne har imidlertid vist, at sparekasserne ikke på tilfredsstillende måde har kunnet opfylde alle de nævnte finansieringsopgaver. Man har derfor anset det for mest hensigtsmæssigt, at sparekasserne aflastes for byrden ved at være så godt som eneste långiver overfor kommunerne, og Færøernes realkreditudvalg har med henblik herpå forhandlet med Kreditforeningen af Kommuner i Danmark om at påtage sig finansiering af kommunale anlægsarbejder på Færøerne.
Den nævnte kreditforening, som indtil den anden verdenskrig i et vist omfang ydede lån til færøske kommuner, har imidlertid på baggrund af erfaringerne med hensyn til vanskelighederne ved at overføre terminsydelser under krigen ikke ment at kunne påbegynde en fornyet finansiering af de færøske kommuners anlægsarbejder på samme vilkår, som gælder for dennes långivning til kommunerne i den øvrige del af riget, men har som et vilkår for genoptagelse af lånevirksomheden på Færøerne bl. a. betinget, at staten i et vist omfang indgår som garant for foreningens lån til færøske kommuner.
Dette krav imødekommes ved loven på betingelse af den i § 3 omhandlede kontragaranti fra den færøske landskasse.
Lovforslaget, der fik principiel tilslutning fra samtlige ordførere, vedtoges ved 3. behandling uændret og enstemmigt med 162 stemmer.