L 147 Forslag til lov om ændring af lov om markedsføring, lov om forbrugeraftaler og forbrugerklageloven.

(Gennemførelse af direktiv om styrkelse af forbrugernes rolle i den grønne omstilling og effektivisering af det offentlige forbrugerklagesystem).

Af: Erhvervsminister Morten Bødskov (S)
Samling: 2024-25
Status: Fremsat
Med lovforslaget gennemføres direktiv om styrkelse af forbrugernes rolle i den grønne omstilling.

Hensigten med lovforslaget er, at forbrugerne får pålidelige oplysninger om produkters miljøvirkning, holdbarhed og reparationsmuligheder, og at de kan have tillid til de miljøoplysninger, der er til rådighed og dermed træffe beslutninger på et bedre oplyst grundlag. Formålet er at styrke forbrugerbeskyttelsen for de danske forbrugere og bidrage til mindre miljøbelastande forbrugsmønstre.

Det foreslås bl.a. at tilføje nye former for handelspraksis til markedsføringsloven, som altid anses for at være vildledende og dermed ulovlige. Derudover stilles der strengere krav til dokumentationen af grønne udsagn som f.eks. ”bæredygtig”, ”ansvarlig” og ”CO2-neutral”.

Det foreslås videre, at der tilføjes nye krav til de oplysninger, som erhvervsdrivende skal
give til forbrugerne ved indgåelse af visse forbrugeraftaler, f.eks. oplysninger om varers reparationsmuligheder og holdbarhed.

Lovforslaget indeholder også mindre ændringer af forbrugerklageloven. Det foreslås bl.a. at udvide kompetencen for sekretariaterne for godkendte private tvistløsningsorganer, så sekretariaterne på tvistløsningsorganernes vegne kan træffe afgørelse om afvisning af en klage.

Det foreslås også, at det bliver muligt at sambehandle ensartede klager, og at der indsættes en frist for forbrugerens anmodning om genoptagelse.

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2025.