Formålet med lovforslaget er at nedsætte rentesatsen for rentekompensation, som skal gælde i sager, hvor selskaber m.v. og personer anmoder om refusion af udbytteskat m.v.
Derfor foreslås at gøre op med renteregler, der indebærer, at virksomheder, som ikke angiver skatter og afgifter korrekt og til tiden, rentemæssigt stilles bedre end virksomheder, der har angivet korrekt og rettidigt. Endvidere foreslås det, at personer og selskaber m.v. med en kendt skattepligt, som har undladt at oplyse Skatteforvaltningen om deres skattepligt, skal betale renter tilbage i tiden af en restskat, der skyldes, at Skatteforvaltningen ikke havde kendskab til en skattepligtig indkomst.
Derudover foreslås en ændring af reglerne om regulering som følge af den endeligt opgjorte fradragsprocent for delvis fradragsret for moms m.v. Reglerne om delvis fradragsret for moms er indrettet således, at virksomheder skal anvende en foreløbig fradragsprocent ved opgørelsen af deres moms og først senere kan opgøre den endelige fradragsprocent. Dette vurderes at være uhensigtsmæssigt, hvorfor det foreslås, at betalingsfristen for disse reguleringer bliver fastsat til et specifikt tidspunkt, der ligger frem i tiden, så der i disse situationer ikke skal betales renter tilbage i tiden.
Ydermere indeholder lovforslaget ændringer til forbrugerafgiftsloven med henblik på at indføre, at virksomheder, der har betalt afgift af røgfri tobak i perioden inden sammenlægningen af afgiftssatserne og indførelsen af stempelmærkeordningen, får mulighed for at få godtgørelse af denne afgift.
Endelig foreslås at udskyde ikrafttrædelsestidspunktet for indførelse af afgifter på nikotinprodukter og nikotinholdige væsker samt sammenlægningen af afgiftssatser for røgfri tobak og den dertil hørende stempelmærkeordning med 3 måneder.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 15. juni 2022.