L 174 Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om kommunal indsats for unge under 25 år og forskellige andre love.

(Fremtidigt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen m.v.).

Af: Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Samling: 2021-22
Status: Stadfæstet
På baggrund af en aftale i Folkeskoleforligskredsen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen, forslås det at udmønte en række initiativer fra aftalen, som kræver lovændringer. Det gør sig gældende for følgende:

- Folkeskolens Nationale Færdighedstest og test i overgangsperioden fra skoleåret 2022-23 til og med 2025-26
- Tidlig indsats i forhold til ordblindhed styrkes og påbegyndes allerede i 1. klasse gennem obligatorisk klassebaseret screening for læsevanskeligheder og anvendelse af risikotesten for ordblindhed
- Obligatorisk redskab til brug for sprogvurdering i børnehaveklassen
- Styrket opsporing af højt begavede elever
- Elevplanerne afskaffes og erstattes af en meddelesbog, der rummer få, væsentlige fokuspunkter og skal indgå i den løbende dialog mellem skole og hjem.
- Afskaffelses af begrebet ikkeuddannelsesparat
- Kvalitetsrapporterne afskaffes og erstattes af skoleudviklingssamtaler mellem kommuner og skoler
- Indførelse af en udviklingsliste med pligt til at udarbejde en udviklingsplan.

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. august 2022.
Forslaget blev vedtaget. For stemte 93 (S, V, SF, RV, EL, KF, DF, LA, FG, ALT, Bent Bøgsted (UFG), Hans Kristian Skibby (UFG), Karina Adsbøl (UFG), Naser Khader (UFG) og Orla Østerby (UFG)), imod stemte 0, hverken for eller imod stemte 2 (NB).
Partiernes ordførere
Jens Joel (S), Anni Matthiesen (V), Charlotte Broman Mølbæk (SF), Lotte Rod (RV), Jakob Sølvhøj (EL), Mai Mercado (KF) og Alex Ahrendtsen (DF)