L 114 Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse.

(Mulighed for kommunal beslutning om, at dieseldrevne personbiler skal være omfattet af eksisterende miljøzoner, og fremrykning af trinkrav for dieseldrevne varebiler).

Af: Miljøminister Lea Wermelin (S)
Samling: 2021-22
Status: Delt
Med lovforslaget gives kommunalbestyrelserne i København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg mulighed for at beslutte, at der i deres eksisterende miljøzoner skal være forbud mod at køre i dieseldrevne personbiler uden partikelfilter. Desuden fremrykkes tidspunktet for, at alle dieseldrevne varebiler skal have monteret et partikelfilter, med 2 år til den 1. juli 2023.

Der forslås en mulighed for dispensation i særlige tilfælde og en ordning med få tidsbegrænsede undtagelser, der tilgodeser de tilfælde, hvor man ikke kan få et partikelfilter, og hvor der samtidig er særlige forhold gældende for køretøjsejerne.

Lovforslaget udmønter aftalen mellem regeringen (Socialdemokratiet), Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten ”Miljøinitiativer i grønne byer og en hovedstad i udvikling”, den 14. september 2021, om at give kommunalbestyrelserne i de nuværende miljøzonekommuner mulighed for at beslutte at skærpe de nuværende miljøzoner til at omfatte dieseldrevne personbiler.
Partiernes ordførere
Kasper Roug (S), Jacob Jensen (V), René Christensen (DF), Carl Valentin (SF), Zenia Stampe (RV), Niels Flemming Hansen (KF), Henning Hyllested (EL) og Jens Rohde (KD)