L 118 Forslag til lov om alternativ tvistløsning i forbindelse med forbrugerklager.

(forbrugerklageloven).

Af: Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S)
Samling: 2014-15 (1. samling)
Status: Stadfæstet
Med lovforslaget moderniseres det offentlige forbrugerklagesystem, og samtidig implementeres EU's direktiv om alternativ tvistbilæggelse i forbindelse med forbrugerklager (ATB-direktivet).

Klageadgangen i det offentlige forbrugerklagesystem foreslås udvidet med ca. 45 nye sagsområder, og samtidig opdeles forbrugerklagesystemet i to faser: en mediationsfase og en nævnsbehandling i Forbrugerklagenævnet, hvis der ikke findes en løsning på tvisten i mediationsfasen. Under mediationsfasen kan parterne få bistand fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen eller fra et andet tvistløsningsorgan, der er omfattet af eller godkendt i medfør af loven.

Samtidig ændres gebyrstrukturen, herunder nedsættes virksomhedsgebyrerne, og der skabes hjemmel til, at der kan fastsættes over- og undergrænser for, hvornår man kan klage.

Endelig indeholder lovforslaget bestemmelser, der følger af EU-forordningen om OTB på forbrugerområdet, som vedrører onlinetvistbilæggelse, og som skal gøre det lettere for forbrugere at klage over online køb på tværs af landegrænserne i EU.
Forslaget blev vedtaget. For stemte 86 (V, S, DF, RV, Lisbeth Bech Poulsen (SF), KF), imod stemte 22 (SF, EL, LA, ALT), hverken for eller imod stemte 0.
Partiernes ordførere
Anne Sina (S), Jan E. Jørgensen (V), Hans Kristian Skibby (DF), Ida Auken (RV), Steen Gade (SF), Henning Hyllested (EL), Mette Bock (LA) og Brian Mikkelsen (KF)