L 160 Forslag til lov om ændring af lov om markedsføring og om ophævelse af lov om Forbrugerforum.

(Ophævelse af specialforbuddene mod rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer, fastsættelse af regler om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens gennemførelse og offentliggørelse af sammenlignende test samt anvendelse af anonym informationsindsamling m.v.).

Af: Økonomi- og erhvervsminister Brian Mikkelsen (KF)
Samling: 2010-11 (1. samling)
Status: Stadfæstet
Loven skal sikre, at markedsføringsloven er i overensstemmelse med EU-direktivet om urimelig handelspraksis. Dette sker ved at ophæve forbuddet mod rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer. Samtidig bliver markedsføringslovens § 9 om salgsfremmende foranstaltninger præciseret, så man sikrer, at forbrugerne får mulighed for at gennemskue tilbud ved brug af salgsfremmende foranstaltninger.
Ved ændringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren blev de erhvervsdrivendes pligt til at skilte med organiseret rabat, som var foreslået ophævet, bevaret.
Desuden ophæves markedsføringslovens § 16 om oplysningskrav i forbindelse med organiseret rabat.
Endelig ophæves lov om Forbrugerforum. I stedet indsættes en hjemmel til, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan teste varer og tjenesteydelser og anvende anonym informationsindsamling.
Vedtaget 92 stemmer for forslaget (V, S, SF, KF, RV) 20 stemmer imod forslaget (DF, EL) 0 stemmer hverken for eller imod forslaget
Partiernes ordførere
Flemming Damgaard Larsen (V), Benny Engelbrecht (S), Colette L. Brix (DF), Karsten Hønge (SF), Carina Christensen (KF), Morten Østergaard (RV) og Villum Christensen (LA)