F 17 Finder transportministeren, at organiseringen af den kollektive trafik i hovedstadsområdet med mange forskellige trafikselskaber og en endnu mere opsplittet finansiering fungerer tilfredsstillende?

Af: Jesper Petersen (SF) , Ole Sohn (SF) og Pia Olsen Dyhr (SF)
Til: Transportminister Lars Barfoed (KF)
Samling: 2008-09
Status: Foretaget
Under forhandlingerne fremsattes følgende forslag til vedtagelse:

V 31. Af Pia Olsen Dyhr (SF).

Fremsat 03-02-09 ..... FF 3276
Bortfaldet 05-02-09 ..... FF 3386

V 32. Af Kristian Pihl Lorentzen (V), Magnus Heunicke (S), Kim Christiansen (DF), Henriette Kjær (KF), Johs. Poulsen (RV) og Villum Christensen (LA).

Fremsat 03-02-09 ..... FF 3279
Vedtaget 05-02-09 ..... FF 3386

V 33. Af Per Clausen (EL).

Fremsat 03-02-09 ..... FF 3286
Bortfaldet 05-02-09 ..... FF 3386

Fuld tekst:

V 31:

»Idet Folketinget konstaterer, at der er et meget stort antal instanser, der træffer beslutninger vedrørende den kollektive trafik i hovedstadsområdet, nemlig Trafikstyrelsen, DSB, DSB-S-tog, Metroselskabet, MOVIA (og Lokalbanen), Region Hovedstaden samt alle kommuner, og at der i mange andre storbyer kun er en enkelt eller et par besluttende instanser, opfordrer Folketinget regeringen til senest den 1. januar 2010 at fremlægge en redegørelse for, hvilke gevinster i form af bedre, hurtigere og mere effektiv kollektiv trafik - og tilsvarende eventuelle ulemper - der måtte være ved at samle beslutningskompetencen på en eller få instanser og i givet fald udarbejde et eller flere forslag hertil, som geografisk kan afgrænses til MOVIA's område eller en del af dette.«

V 32:

»Folketinget tager ministerens redegørelse til efterretning og noterer, at der inden for den nuværende organisering i de seneste år er gennemført massive investeringer i den kollektive trafik i hovedstadsområdet, som har bevirket betydelig passagervækst. Folketinget ønsker den bedst mulige samordning af trafikken i hovedstadsområdet og henviser i den forbindelse til aftalen mellem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance af 29. januar 2009 om »En grøn transportpolitik«, hvoraf det fremgår, at forligspartierne er enige om at gennemføre en strategisk analyse af udbygningsmulighederne i hovedstadsområdet, der skal bidrage til at kortlægge fremtidige trafikale udfordringer og løsningsmuligheder.

Herunder ønskes det belyst, hvordan der kan opnås en bedre koordinering mellem de enkelte kollektive trafiksystemer, så de samlet set kører driftmæssigt rationelt og supplerer hinanden bedst muligt til gavn for passagerne.«

V 33:

»En fornuftig organisering af den kollektive trafik i hovedstadsområdet kræver bedre fremkommelighed for busserne og et konkurrencedygtigt prisniveau i forhold til den individuelle trafik. Derfor opfordrer Folketinget regeringen til at sikre kommunerne i hovedstaden mulighed for at indføre bompenge, og at regeringen giver et tilskud til driften af den kollektive trafik, der muliggør en halvering af priserne.

Folketinget opfordrer regeringen til at undersøge mulighederne for at sikre, at organiseringen af den kollektive trafik i hovedstadsområdet sker i sammenhæng med organiseringen af trafikken i hele Øresundsregionen, og de områder der ligger op til denne.

Folketinget opfordrer derfor regeringen til senest i januar 2010 at fremlægge en redegørelse for, hvilke gevinster i form af bedre, hurtigere og mere effektiv kollektiv trafik - og eventuelle ulemper - der måtte være ved at samle beslutningskompetencen for den kollektive trafik i dette område. Geografisk omfatter det område, der skal inddrages, Sjælland, Lolland-Falster, Bornholm og Skåne.«

Afstemning:

V 32 vedtaget med 115 stemmer (V, S, DF, SF, KF, RV og LA) mod 2 (EL).

V 31 og v 33 var dermed bortfaldet.
Partiernes ordførere
Kristian Pihl Lorentzen (V), Magnus Heunicke (S), Kim Christiansen (DF), Pia Olsen Dyhr (SF), Henriette Kjær (KF), Johs. Poulsen (RV), Per Clausen (EL) og Villum Christensen (LA)