Under forhandlingerne fremsattes følgende forslag til vedtagelse:
V 24. Af Pia Olsen Dyhr (SF).
Fremsat 31-01-08 ..... FF 1339
Bortfaldet 31-01-08 ..... FF 1356
V 25. Af Kristian Pihl Lorentzen (V), Kim Christiansen (DF), Henriette Kjær (KF), Johs. Poulsen (RV), Anders Samuelsen (NY) og Pia Christmas-Møller (UFG).
Fremsat 31-01-08 ..... FF 1344
Vedtaget 31-01-08 ..... FF 1356
V 26. Af Per Clausen (EL).
Fremsat 31-01-08 ..... FF 1355
Bortfaldet 31-01-08 ..... FF 1356
Fuld tekst:
V 24:
»Idet Folketinget konstaterer, at de stigende problemer med trængsel og luftforurening, herunder CO2-udslip, gør det nødvendigt at begrænse væksten i person- og lastbiltrafikken, opfordrer Folketinget regeringen til at fremlægge en ambitiøs plan indeholdende massive investeringer i jernbanen, herunder nye banestrækninger, der vil gøre jernbanen til et attraktivt alternativ for mange flere, herunder
- sikring af markant kortere rejsetider på hovedstrækningen København-Odense-Århus- Aalborg-Esbjerg,
- udbygning med letbaner og nye togsystemer i de tætbefolkede områder i Østjylland og Hovedstaden samt forbedringer af S-togs-nettet,
- bedre og hurtigere tilslutning til det europæiske tognet, herunder med godstog, og
- forbedrede muligheder for at bruge toget, i kombination med bil, bus eller cykel, i de tyndere befolkede dele af landet, f.eks. når man skal ind til de større byer.
Folketinget opfordrer samtidig regeringen til allerede nu at iværksætte en række mindre tiltag som stationsåbninger, parkeringsanlæg ved stationer, forbedringer for handicappede og mindre banefunktionelle forbedringer.«
V 25:
»Jernbanen skal rustes til at spille en meget større rolle i transportsystemet, hvis det skal lykkes at imødekomme problemerne med trængsel, CO2-udledning og miljøbelastning inden for transportområdet.
Med trafikaftalen fra 2006 mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre, hvor der blev afsat yderligere 4,7 mia. kr. til baneområdet, er grundlaget for genopretningen af jernbanen lagt fast, og der er truffet principbeslutning om fuld udskiftning af signalsystemet.
Folketinget opfordrer i forlængelse heraf til, at regeringen i den kommende investeringsplan prioriterer yderligere forbedringer af jernbanetrafikken til gavn for både dem, der rejser langt, og pendlerne i og omkring de store byer, så den kollektive trafik bliver et mere attraktivt alternativ til bilen.«
V 26:
»Idet Folketinget konstaterer, at de stigende problemer med trængsel og luftforurening, herunder C0O2-udslip, gør det nødvendigt at begrænse væksten i person- og lastbiltrafikken, opfordrer Folketinget regeringen til at fremlægge en ambitiøs plan indeholdende massive investeringer i jernbanen, der vil gøre jernbanen til et attraktivt alternativ for mange flere.
Skinnekapaciteten skal øges, flaskehalse fjernes, og hovedbanenettet opgraderes til 200 km/t.
Der skal primært investeres i lokal- og regionaltogstrafikken, hvor 90 pct. af alle togrejsende er, og hvor overflytningspotentialet fra biler til tog og busser er størst, men også sikres markant kortere rejsetider på hovedstrækningen København-Odense-Århus-Aalborg.
Overflytning af gods fra vej til bane/skib opnås ved at udvide skinnekapaciteten. Der anlægges flere vigespor, så langsomme regionaltog ikke sinker hurtigtkørende godstog.
Der skal etableres letbaner i de store byer, og S-togs-nettet skal forbedres.
Mulighederne for at bruge toget, i kombination med bil, bus og cykel, i de tyndere befolkede deleaf landet skal forbedres.«
Afstemning:
V 25 vedtaget med 63 stemmer (V, DF, KF, RV, NY og Pia Christmas-Møller (UFG)); 40 (S, SF og EL) stemte hverken for eller imod.
V 24 og V 26 var dermed bortfaldet.