Under forhandlingerne fremsattes følgende:
Forslag til vedtagelse:
V 47. Af Keld Albrechtsen (EL).
Fremsat .............. FF 4478
Bortfaldet .............. FF 4506
V 48. Af Gitte Lillelund Bech (V), Poul Fischer (DF) og Kaj Ikast (KF).
Fremsat .............. FF 4482
Vedtaget ............... FF 4506
V 49. Af Poul Andersen (S), Martin Lidegaard (RV) og Tove Videbæk (KRF).
Fremsat .............. FF 4490
Bortfaldet ............. FF 4506
V 50. Af Morten Homann (SF).
Fremsat .............. FF 4502
Bortfaldet ............. FF 4506
Fuld tekst:
V 47. Af Keld Albrechtsen (EL):
»Folketinget opfordrer regeringen til gennem forhandlinger og pålæg til Arriva som minimum at sikre den samme kvalitet og regelmæssighed i togdriften på de midt- og vestjyske baner, som eksisterede før den 5. januar 2003.
Folketinget opfordrer trafikministeren til inden den 1. marts 2003 at lade DSB overtage hele driften af togstrækningen Struer-Thisted samt til at arbejde for, at Arriva i størst muligt omfang frigøres fra kontrakten på de andre strækninger, og at togdriften på disse indtil videre overtages af DSB. Driften af Niebüll-Esbjerg bør ligeledes snarest søges genoptaget.
Folketinget opfordrer endvidere regeringen til at indføre en tænkepause eller udbudsmoratorium, det vil sige en periode uden nye udbud af togdrift, indtil udløbet af Arrivas kontrakt i 2010.«
V 48. Af Gitte Lillelund Bech (V), Poul Fischer (DF) og Kaj Ikast (KF):
»Folketinget finder Arrivas adskillige daglige svigt og aflysninger på de udbudte strækninger i Jylland stærkt kritisable og uacceptable.
Folketinget bekræfter, at det samlede serviceniveau i det udbudte område ikke må forringes i forhold til før udbuddet.
Folketinget forventer på den baggrund, at indgåede kontrakter overholdes, og at ministeren snarest anvender de sanktionsmuligheder og påbud, som kontrakten giver mulighed for.«
V 49. Af Poul Andersen (S), Martin Lidegaard (RV) og Tove Videbæk (KRF):
»Folketinget finder Arrivas systematiske svigt og aflysninger på de udbudte strækninger i Jylland stærkt kritisable og uacceptable.
Folketinget konstaterer i forlængelse heraf, at der i Finansudvalget 10. april 2002 - alm. del, bilag 65 - er vedtaget bevilling til Arrivas kontrakt under følgende forudsætning:
- at der er mindst samme serviceniveau på strækningen i fremtiden, som der er på nuværende tidspunkt.
Folketinget forventer på den baggrund, at indgåede kontrakter overholdes, og at ministeren snarest anvender de sanktionsmuligheder og påbud, som kontrakten giver mulighed for.«
V 50. Af Morten Homann (SF):
»Folketinget finder Arrivas systematiske svigt og aflysninger på de udbudte strækninger i Jylland stærkt kritisable og helt uacceptable. Folketinget opfordrer regeringen til senest 18. februar at sikre drift i overensstemmelse med Arrivas kontraktforpligtelser. Folketinget forventer, at trafikministeren snarest anvender de sanktionsmuligheder og påbud, som kontrakten giver mulighed for.
Såfremt der ikke senest 4. marts er klarhed over, hvorvidt Arriva kan leve op til sine kontraktlige forpligtelser, opfordres regeringen til at undersøge mulighederne for, at en anden udbyder kan overtage driften.
Endelig opfordres regeringen til senest 1. maj at fremlægge en handlingsplan, der i forbindelse med fremtidige udbud af enhver art bl.a. sikrer mulighederne for at komme ud af kontrakter, hvor leverandører ikke lever op til sine forpligtelser, skærpede sanktioner samt mulighederne for at indføre en overdragelsesforretning, hvor det undersøges, om den fremtidige leverandør er klar til at løse opgaven.«
Afstemning:
V 48 vedtaget med 51 stemmer (V, DF og KF) mod 1 (EL); 42 (S, SF, RV og KRF) stemte hverken for eller imod.
V 47, V 49 og V 50 var dermed bortfaldet.