Efter 1. beh henvist til Skatteudvalget (SAU).
Efter 2. beh direkte overgang til 3. beh.
Med loven foretages følgende ændringer:
- De regulerede satser og beløbsgrænser for motorafgifterne fastholdes på 2002-niveau. For registreringsafgiften ophæves tillægget i reguleringsmekanismen, når det gælder beløbsgrænserne for den afgiftsfrie del af motorcykler, og 105 pct.-delen, når det gælder motorcykler og personbiler m.v., mens den del af reguleringen, der anvendes for andre regulerede afgifter og beløbsgrænser i skatte- og afgiftslovgivningen, bibeholdes. For store varebiler ophæves både reguleringsmekanismen for den afgiftsfrie bundgrænse og maksimum for afgiften.
- Der indføres et midlertidigt nedslag i vægtafgiften for nye motorcykler, der opfylder de vejledende skærpede udledningsnormer, der forventes gennemført i 2006.
- Busser, der alene anvendes til brug ved undervisning af køreskoleelever, fritages for registreringsafgift.
- Der indføres en godtgørelsesordning for registreringsafgift af brugte køretøjer, som udføres fra Danmark.
- Vurderingsproceduren ændres således, at vurderingsmyndigheden kan fastsætte den afgiftspligtige værdi af et køretøj på baggrund af oplysninger fra Statens Bilinspektion for den overvejende del af de brugte indførte biler og motorcykler.
- Der gennemføres en mere skematisk afgifts- berigtigelse af nyere brugte biler.
- Kontrollen med genihugning af stelnumre flyttes fra de statslige told- og skattemyndigheder til Statens Bilinspektion.
- Firmabiler på gule plader, hvor der ikke er betalt tillæg for privat anvendelse efter vægtafgiftsloven, omfattes ikke længere af ligningslovens bestemmelser om beskatning af rådighed over fri bil.
Det fremgik af bemærkningerne, at formålet med lovforslaget bl.a. var at gennemføre forenklinger, mere forudsigelighed og mindre administration samt at fremme udviklingen i retning af renere teknologi og nedbringe behovet for førelse af kørebøger for firmabiler.
Lovforslaget vedtaget med 55 stemmer (V, DF og KF) mod 45 (S, SF, RV, EL og KRF).