Efter 1.beh henvist til Erhvervsudvalget (ERU).
Efter 2.beh direkte overgang til 3.beh.
Lovforslaget foreslog indførelse af en fast promillegrænse på 0,5 for personer, som fører lystfartøjer, der benytter motor eller sejl som fremdriftsmiddel.
Det fremgik af bemærkningerne til lovforslaget, at en række undersøgelser havde vist, at mange ulykker med fritidsfartøjer var sket i situationer, hvor føreren havde indtaget spiritus. Efter de gældende regler ville en fører af et fritidsfartøj kunne dømmes for spiritussejlads, såfremt vedkommende på grund af spiritusindtagelsen ikke var skikket til at føre fartøjet på betryggende måde, men vurderingen af, om der forelå spiritussejlads, beroede på et skøn.
Hensigten med lovforslaget var at sikre, at ingen, der førte et fritidsfartøj efter at have indtaget spiritus i en mængde, der medførte en promille på 0,5 eller derover, kunne være i tvivl om, at der forelå spiritussejlads.
Lovforslaget forkastet, idet 16 (DF, EL, KRF og FRI) stemte for, 90 (S, V, KF, SF, CD og RV) imod.