F 39 Hvilke oplysninger kan regeringen give om sit arbejde med at udforme modeller til omlægning af registreringsafgiften for motorkøretøjer?

Til: Skatteminister Ole Stavad (S)
Samling: 1999-00
Status: Foretaget
Under forhandlingen fremsattes følgende:

Forslag til vedtagelse:

V 80. Af Sonja Albrink (CD), Jens Peter Vernersen (S), Mariann Fischer Boel (V), Anders Samuelsen (RV), Ole M. Nielsen (KRF) og Kim Behnke (FRI).

Fremsat ............... FF 7033
Vedtaget ............... FF 7055

V 81. Af Klaus Kjær (DF).

Fremsat ............... FF 7047
Bortfaldet ............. FF 7055

V 82. Af Søren Kolstrup (EL) og Aage Frandsen (SF).

Fremsat ............... FF 7034
Bortfaldet ............. FF 7055

Fuld tekst:

V 80. Af Sonja Albrink (CD), Jens Peter Vernersen (S), Mariann Fischer Boel (V), Anders Samuelsen (RV), Ole M. Nielsen (KRF) og Kim Behnke (FRI):

»Folketinget opfordrer regeringen til at fremlægge flere alternative modeller til beregningsgrundlag for registreringsafgiften i forbindelse med ændring af den danske bilpark i en mere miljøvenlig retning. Modellerne skal belyse de grundlæggende hensyn til trafiksikkerheden, erhvervene, fordelingspolitikken og formuevirkninger for borgerne.

I sådanne beregningsgrundlag kan f.eks. indgå CO2-udledning, fossilt energiforbrug, vægt og motorstørrelse.

Det forudsættes, at modellerne udarbejdes inden for en provenuneutral ramme, og de forventes at indeholde en belysning af virkningen på markedet for brugte biler.

Regeringen opfordres endvidere til at fremskynde det igangværende arbejde mest muligt, så resultatet heraf kan fremlægges senest den 1. juni 2001.«

V 81. Af Klaus Kjær (DF):

»Folketinget opfordrer regeringen til - i forbindelse med sine overvejelser om omlægning af registreringsafgiften - at fremsætte forslag til en generel nedsættelse af registreringsafgiften.

Afgiftsnedsættelsen skal være differentieret således, at mere miljørigtige biler får en forholdsvis større nedsættelse, mens energiressourcekrævende og forurenende biler får en forholdsvis mindre nedsættelse.

I forbindelse hermed opfordres regeringen til at foretage en analyse af de økonomiske og provenumæssige konsekvenser, ligesom analysen skal belyse afgiftsnedsættelsens virkning på markedet for brugte biler.«

V 82. Af Søren Kolstrup (EL) og Aage Frandsen (SF):

»Folketinget opfordrer regeringen til at fremlægge flere alternative modeller til beregningsgrundlag for registreringsafgiften i forbindelse med ændring af den danske bilpark i en mere miljøvenlig retning, således at den samlede miljøbelastning fra den danske bilpark mindskes. Modellerne skal belyse de grundlæggende hensyn til trafiksikkerheden, erhvervene, fordelingspolitikken og formuevirkninger for borgerne.

I sådanne beregningsgrundlag kan f.eks. indgå CO2-udledning, fossilt energiforbrug, vægt og motorstørrelse.

Det forudsættes, at modellerne udarbejdes inden for en provenuneutral ramme, idet der inden for denne ramme kan finansieres forsøg og tiltag, som i øvrigt kan fremme en miljøvenlig udvikling af den danske bilpark. Modellerne forventes at indeholde en belysning af virkningen på markedet for brugte biler.

Regeringen opfordres endvidere til at fremskynde det igangværende arbejde mest muligt, så resultatet heraf kan fremlægges senest den 1. juni 2001.«

Afstemning:

V 80 vedtaget med 84 stemmer (S, V, KF, SF, CD, RV, EL, KRF og FRI) mod 8 (DF).

V 81 og V 82 var dermed bortfaldet.
Partiernes ordførere
Jens Peter Vernersen (S), Mariann Fischer Boel (V), Klaus Kjær (DF), Flemming Hansen (KF), Aage Frandsen (SF), Anders Samuelsen (RV), Sonja Albrink (CD), Søren Kolstrup (EL), Ole M. Nielsen (KrF) og Kim Behnke (FRI)