Efter 1. beh henvist til Trafikudvalget (TRU).
Efter 2. beh direkte overgang til 3. beh.
Loven indebærer bl.a. følgende ændringer af færdselsloven:
- Forhøjelse af bøder for overtrædelse af forskrifter om overlæs og hastighedsbegrænsere,
- mulighed for tilbageholdelse af køretøjer ved overtrædelse af forskrifter om hastighedsbegrænsere, overlæs og overtrædelse af reglerne om køre- og hviletid,
- ubetinget frakendelse af førerretten ved kørsel med et køretøj, hvor der er foretaget uautoriseret indgreb i hastighedsbegrænseren, og
- mulighed for betinget frakendelse af førerretten ved visse overtrædelser af hastighedsgrænser begået under kørsel med tunge køretøjer og ved kørsel med overlæs på mere end 30 pct.
Herudover indeholder loven en række bestemmelser om betaling, herunder betaling for visse syn.
Loven indeholder endvidere en række ændringer af lov om godskørsel, herunder:
- En udvidet adgang til tilbagekaldelse af tilladelser og godkendelser,
- en udvidet adgang til domstolsprøvelse,
- afgørelseskompetence for Vejtransportrådet og Færdselsstyrelsen og
- ophævelse af kravet om dansk indfødsret for tilladelsesindehavere og ansvarlige ledere af selskaber m.v. Endelig inkorporeres lov om international godstransport m.v. i godskørselsloven.
Lovforslaget var en delvis genfremsættelse af lovforslag nr. L 138 fra folketingsåret 1997-98 (1. samling), jf. omtalen i Årbog & Registre 1997-98 side 156. Det fremgik af den skriftlige fremsættelsestale, at hovedformålet med lovforslaget bl.a. var at forbedre
trafiksikkerheden i relation til tunge køretøjer samt at højne standarden inden for godskørselserhvervet.
Lovforslaget skulle ses som en del af opfølgningen på en rapport om trafiksikkerhedsmæssige forhold i relation til tunge køretøjer, som var afgivet af en styregruppe nedsat af trafikministeren. Forslaget indeholdt bestemmelser, der gennemførte Rådets ændringsdirektiv 98/76/EF om adgang til erhvervsmæssig godstransport ad landevej m.v.
Lovforslaget fik sin endelige udformning gennem vedtagelse af ændringsforslag fra trafikministeren.
Lovforslaget vedtaget med 100 stemmer (S, V, KF, SF, DF, CD, RV, EL og KRF) mod 3 (FP).