L 2 Forslag til lov om ændring af færdselsloven.

Af: Trafikminister Jan Trøjborg (S)
Samling: 1995-96
Status: Stadfæstet
Efter 1. beh henvist til Retsudvalget (REU).

Efter 2. beh direkte overgang til 3. beh.

Loven gør det tilladt for to cyklister at køre ved siden af hinanden, hvis det kan ske uden fare eller unødig ulempe.

Loven ændrer endvidere reglen om, at der ikke må standses eller parkeres i en afstand af 5 m fra et vejkryds, således at afstanden udvides til 10 m.

Endelig indfører loven hjemmel til at opkræve betaling for såkaldte omstillingssyn.

Efter den hidtil gældende bestemmelse har to cyklister måttet køre ved siden af hinanden, hvis det kunne ske uden fare eller ulempe. Med lovforslaget blev reglen ændret til, at det blot skulle kunne ske uden fare og unødig ulempe.

Det fremgik af bemærkningerne til lovforslaget, at forslaget om at udvide afstandsgrænsen for standsning og parkering ved vejkryds fra 5 m til 10 m stammede fra Færdselssikkerhedskommissionen. Kommissionen fandt, at denne ændring ville forbedre oversigten og dermed trafiksikkerheden.

Prisen for de såkaldte omstillingssyn havde hidtil været omfattet af synsprisen. Det fremgik af lovforslagets bemærkninger, at man forventede, at indførelsen af særlig betaling for omstillingssyn ville frigøre kapacitet hos Statens Bilinspektion, fordi denne betaling ville medføre, at køretøjerne ville blive klargjort bedre til førstegangssyn, således at en del omstillingssyn kunne undgås.

Lovforslaget vedtaget med 96 stemmer (S, KF, SF, RV, EL og CD) mod 7 (FP og DF); 32 (V) stemte hverken for eller imod.
Partiernes ordførere
Erling Christensen (S), Inge Dahl-Sørensen (V), Helge Adam Møller (KF), Margrete Auken (SF), Lars Kaspersen (RV), Tom Behnke (FP) og Jørgen Lund (EL)