L 24 Forslag til lov om ændring af lov om Ørestaden m.v.

Af: Finansminister Mogens Lykketoft (S)
Samling: 1994-95
Status: Stadfæstet
Efter 1. beh henvist til Miljø- og Planlægningsudvalget (MPU).

Efter 2. beh direkte overgang til 3. beh.

Med loven foretages følgende ændringer i lov om Ørestaden m.v.:

- Der skabes mulighed for, at henholdsvis Frederiksbergbaneselskabet I/S og Østamagerbaneselskabet I/S kan stiftes, når det findes hensigtsmæssigt, og at de to baner kan anlægges, når Ørestadsselskabet I/S vurderer, at der er økonomisk grundlag herfor, og uden at
afvente at Ørestadsbanen er etableret.

- Der gives mulighed for, at baneselskaberne kan udbyde de tre baner hver for sig eller sammen to eller tre.

- Det præciseres, at trafikministeren også stiller DSB's S-bane mellem Frederiksberg og Vanløse Stationer vederlagsfrit til rådighed for Frederiksbergbanen.

Det fremgik af bemærkningerne til lovforslaget, at formålet var at sikre en økonomisk mere hensigtsmæssig udbudsprocedure for de tre letbaner, der var omfattet af Ørestadsloven. Efter EU's udbudsbestemmelser var det ikke muligt at foretage et samlet udbud af de tre banestrækninger, medmindre de tre baneselskaber var stiftet på udbudstidspunktet. Muligheden for at foretage et samlet udbud skønnedes væsentligt for at sikre, at kontrakter om anlæg, leverancer og drift af alle tre banestrækninger kunne indgås på grundlag af en reel konkurrencesituation og dermed til konkurrencedygtige priser. Med lovforslaget ønskedes Ørestadsloven derfor ændret, således at et samlet udbud blev muliggjort.

Lovforslaget vedtaget med 111 stemmer (S, V, KF, FP, RV og CD) mod 9 (SF), 5 (EL) stemte hverken for eller imod.
Partiernes ordførere
Peter Christian Christensen (S), Hanne Severinsen (V), Niels Langkilde (KF), Anni Svanholt (SF), Aage Brusgaard (FP), Marianne Jelved (RV) og Jette Gottlieb (EL)