F 10 Hvilke oplysninger kan regeringen give om danske skoleelevers viden og kunnen på elementære områder som f.eks. læsning, skrivning og regning, og hvad agter regeringen at foretage sig for at forbedre undervisning, indlæring og arbejdsvaner i folkeskolen?

Til: Undervisningsminister Ole Vig Jensen (RV)
Samling: 1994-95
Status: Foretaget
Under forhandlingerne fremsattes følgende:

Forslag om motiveret dagsorden:

D 15. Af Bruno Jerup (EL).

Fremsat ............... FF 1159
Forkastet ............... FF 1168

Fuld tekst:

D 15. Af Bruno Jerup (EL):

»Idet Folketinget konstaterer, at mange folkeskoler ikke har de nødvendige muligheder for at omsætte folkeskolelovens intentioner, pålægges undervisningsministeren at tage initiativer, der kan sikre

- at lærernes efteruddannelsesmuligheder forbedres, så folkeskolelovens samlede fagrække kan omsættes i praksis, og så specielle problemer med to- og flersprogede elever kan tackles,

- at der tilføres ressourcer til forbedring af skolemiljøet, så der sker en genopretning af mange års nedslidning og enhver skole bliver til et behageligt værested for eleverne,

- at der skabes muligheder for en nedsættelse af klassekvotienterne, og

- at alle skoler får moderne arbejdsredskaber, herunder tidssvarende edb-udstyr.

Folketinget går herefter over til næste sag på dagsordenen.«

Afstemning:

D 15 forkastet, idet 4 (EL) stemte for, 102 (S, V, KF, FP, RV og CD) imod; 10 (SF) stemte hverken for eller imod.
Partiernes ordførere
Hans Peter Baadsgaard (S), Anders Mølgaard Jensen (V), Frank Dahlgaard (KF), Lene Espersen (KF), Aage Frandsen (SF), Annette Just (FP), Dorit Myltoft (RV), Bruno Jerup (EL) og Erhard Jakobsen (CD)