B 60 Forslag til folketingsbeslutning om indførelse af postlister og journallister.

Af: Margrete Auken (SF) , Anne Baastrup (SF) , Steen Gade (SF) og Kristen Touborg (SF)
Samling: 1994-95
Status: Bortfaldet
Efter 1. beh henvist til Retsudvalget (REU).

Beslutningsforslaget havde følgende ordlyd:

»Folketinget pålægger regeringen inden den 1. januar 1996 at fremsætte lovforslag, som forbedrer borgernes mulighed for at udnytte offentligheds- og forvaltningslovens regler om aktindsigt. Lovforslaget skal sikre borgerne adgang til offentlig information også i forvaltninger, som betjener sig af elektroniske postlister, journaler, arkiver m.v. Det pålægges samtidig regeringen at sikre, at alle offentlige myndigheder:

- fører journal over de dokumenter, der hører til den enkelte sag, og

- fører postlister over ind- og udgående post.«

Forslagsstillerne henviste i bemærkningerne til beslutningsforslaget bl.a. til, at der i det lovforslag om offentlighed i forvaltningen, der blev fremsat første gang i folketingsåret 1983-84, 2. samling, var foreslået indført adgang til som en forsøgsordning at fastsætte regler om, at nærmere angivne forvaltningsmyndigheder dagligt skulle udarbejde fortegnelser over de dokumenter, der den pågældende dag var indgået til myndighederne (postlister). Dette forslag indgik ikke i det endeligt vedtagne lovforslag i 1986. Der henvises i øvrigt til Folketingsårbog 1985-86, side 119 (lovforslag nr. L 5), Folketingsårbog 1984-85, side 256 (lovforslag nr. L 14), og Folketingsårbog 1983-84, side 383.
Partiernes ordførere
Lissa Mathiasen (S), Birthe Rønn Hornbech (V), Jørgen Winther (V), Margrete Auken (SF), Tom Behnke (FP), Bjørn Elmquist (RV) og Søren Søndergaard (EL)