Efter 1. beh henvist til Retsudvalget (REU).
Efter 2. beh direkte overgang til 3. beh.
Loven indeholder en række ændringer med henblik på at effektivisere asylsagsbehandlingen. Dette sker bl.a. ved at begrænse de tilfælde, hvor en anmodning om genoptagelse af et afslag på asyl eller humanitær opholdstilladelse eller en indbringelse af en sådan afgørelse for ombudsmanden har opsættende virkning med hensyn til udrejsefristen.
Videre ændres sammensætningen af Flygtningenævnet, således at almindelige sager, som ikke er af principiel karakter, behandles i et nævn på 3 medlemmer, mens sager af principiel karakter behandles i et nævn på 7 medlemmer.
Der indføres en frist på 10 dage til at indgive ansøgning om humanitær opholdstilladelse, efter at Flygtningenævnet har meddelt afslag på asyl.
Der indføres præcise regler, for så vidt angår udlændinge, der er frihedsberøvet efter udlændingelovens § 36.
Herudover indeholder loven bl.a. regler om en ny ordning med hensyn til asylansøgeres betaling for deres ophold, mens de venter på at få deres sag behandlet, og om mulighed for, at andre end Dansk Røde Kors og kommunerne kan drive asylcentrene.
Endvidere er der indført en obligatorisk inddrivelsesordning i relation til personer, som har påtaget sig at forsørge et familiemedlem, der kommer til Danmark, men hvor der alligevel må ydes den familiesammenførte hjælp efter bistandsloven.
Endelig er der indført adgang til, at man over for ugifte samlevende som vilkår for familiesammenføring kan stille samme krav som over for ægtefæller om, at den herboende påtager sig forsørgelsen.
Det fremgik af bemærkningerne til lovforslaget, at det var en opfølgning af den beslutning om en væsentlig effektivisering af asylsagsbehandlingen, som blev drøftet i forbindelse med vedtagelsen af ændringen af udlændingeloven i sommeren 1992, jf. lovforslag nr. L 257 i Årbog & Registre 1991-92, side 201.
Lovforslaget vedtaget med 105 stemmer (S, KF, V, FP, CD, RV og KRF) mod 9 (SF).