Efter 1.beh henvist til Kommunaludvalget (KOU).
Efter 2.beh direkte overgang til 3.beh.
Loven indeholder følgende elementer:
1. Kravet til de aktiveredes forudgående ledighedsperiode bliver nedsat fra 13 til 4 uger inden for de sidste 26 uger.
2. Aktiveringsordningen for hjemmehjælp bliver udvidet til også at kunne omfatte kommunernes øvrige serviceydelser inden for ældreomsorgen.
3. Der bliver ikke stillet uddannelseskrav inden for området ældreservice. Kommunen vurderer, om den aktiverede har de kvalifikationer, som anses for nødvendige, og kan eventuelt tilbyde et kortere introduktionsforløb.
4. Beregningen af den ugentlige arbejdstid bliver ændret, så den samlede udbetalte løn mindst udgør dagpengene.
5. Under sygdom, barsel og ferie bliver de aktiverede stillet som andre ansatte.
Det fremgik af bemærkningerne til lovforslaget, at dette var en udmøntning af tillægsaftalen om aktiveringsforanstaltninger for ledige indgået den 15. februar 1993 mellem KF, V, RV, CD, KRF, SF og S.
Lovforslaget var et led i en udvidelse og en styrkelse af de aktiveringsbestræbelser inden for ældre-,
dagpleje- og daginstitutionsområdet, der blev iværksat med vedtagelse af lov nr. 480 af 24. juni 1992 om aktiveringsordning ved hjemmehjælp og dagpasning af børn. Der henvises til lovforslag nr. L 296 fremsat i folketingsåret 1991-92, jf. omtalen i Årbog & Registre 1991-92, side 223.
Lovforslaget vedtaget enstemmigt med 112 stemmer (S, KF, V, SF, FP, CD, RV og KRF).