Efter 1. beh henvist til Kommunaludvalget (KOU).
Efter 2. beh direkte overgang til 3. beh.
Loven indeholder hjemmel til nye frikommuneforsøg på boligministerens, indenrigsministerens, landbrugsministerens, miljøministerens og sundhedsministerens områder.
På boligministerens område giver loven hjemmel til forsøg, hvorefter skorstensfejere på kommunalbestyrelsens vegne kan påbyde visse ulovlige forhold lovliggjort.
På indenrigsministerens område giver loven hjemmel til, at to kommuner kan gå sammen om at oprette en fælles beredskabskommission til afløsning af beredskabskommissionerne i de enkelte kommuner.
På landbrugsministerens område giver loven hjemmel til, at landbrugsministeren kan bemyndige Den Sønderjyske Jordfond til på nærmere vilkår at udøve visse beføjelser efter lov om statens fremskaffelse af jord og udlån til jordbrugsmæssige formål m.m. Loven giver endvidere hjemmel til, at Sønderjyllands Amtskommune i samarbejde med kommuner i amtskommunen kan oprette Den Sønderjyske Jordfond, samt til at amtskommunen og de deltagende kommuner kan yde tilskud til fonden.
På miljøministerens område giver loven hjemmel til, at Sønderjyllands Amtskommune kan anvende midler fra frigørelses- og afståelsesafgiftsfonden som lån og tilskud til Den Sønderjyske Jordfond.
På sundhedsministerens område giver loven hjemmel til, at en kommunalbestyrelse kan opkræve patientbetaling for udgifter til laboratorietandteknik i forbindelse med frikommuneforsøg med tilbud om særlig tandpleje til ældre personer, der bl.a. på grund af nedsat førlighed kun vanskeligt kan udnytte de almindelige tandplejetilbud.
Endelig giver loven hjemmel til, at en amtskommune, som ikke er frikommune, kan gennemføre frikommuneforsøg med opkrævning af betaling fra en kommune pr. sengedag for færdigbehandlede patienter, der er indlagt på amtskommunens sygehuse, og som har bopæl i den pågældende kommune.
Det fremgik af den skriftlige fremsættelse, at lovforslaget var et led i bestræbelserne på at give frikommunerne hjemmel til at gennemføre de forsøg, de ønskede.
Lovforslaget fik sin endelige udformning gennem vedtagelsen af to ændringsforslag, som var stillet af S og SF i Kommunaludvalgets betænkning.
Lovforslaget vedtaget enstemmigt med 125 stemmer (S, KF, V, SF, FP, CD, RV og KRF).